interimwerk aannemen als zelfstandige in hoofdberoep

napie
Topic Starter
Berichten: 16

interimwerk aannemen als zelfstandige in hoofdberoep

#1 , 23 sep 2011 11:17

Hier ben ik al weer met een nieuwe vraag. Het ondernemingsloket ging mij contacteren, maar ze nemen er hun tijd voor. Ik vroeg me het volgende af:

Ik ben ingeschreven als zelfstandig onthaalouder. Ik ben momenteel bezig een kinderdagverblijf op te starten. Aangezien het voor een zelfstandige in het begin financieel moeilijk is, en ik nog niet zeker ben op genoeg werk (kinderen), zou ik ondertussen willen werken voor het CM, als thuisoppas voor zieke kinderen. Dit is via randstad, en gebeurt met dagcontracten.

Nu is mijn vraag: Mag ik dat als zelfstandige in hoofdberoep? Of mag ik dit alleen in bijberoep? Maar ik kan door dagcontracten en willekeurigheid van welke kinderen ziek vallen, niet garanderen dat ik aan 19 u/week kom...een vereiste als je in bijberoep zelfstandig bent niet?


mvg,

Nicky

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jojan
Berichten: 739

#2 , 23 sep 2011 12:16

Om over zelfstandige in bijberoep = de hoofdactiviteit als loontrekkende
"Uw hoofdactiviteit moet minstens de helft van een fulltimejob bedragen.
Het aantal arbeidsuren per maand moet minstens gelijk zijn aan de helft van het aantal arbeidsuren dat per maand door een voltijds tewerkgestelde in dezelfde onderneming of in dezelfde arbeidssector wordt gepresteerd." Dus ja uw 19 uur per week zal wel ongeveer kloppen voor uw sector (maar u moet het dus maandelijks halen, niet per week... u zou bv een week full time kunnen werken en een andere week geheel niet kunnen werken in loondienst).

napie
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 24 sep 2011 09:53

en ook als dat interim werk is met dagcontracten? gaat er om hoeveel uur je doet op eind maand, niet of het vast werk is met contract?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 24 sep 2011 14:18

je interpreteert het verkeerd, lijkt me: je kan perfect zelfstandige in hoofdberoep zijn en daarnaast nog voltijds werken. Je kan dan kiezen om zelfstandige in bijberoep te worden (indien je voldoende werkt, dus minstens halftijds).

Terug naar “Andere”