specifiek probleem aanvragen tijdskrediet.

Bertox
Topic Starter
Berichten: 2

specifiek probleem aanvragen tijdskrediet.

#1 , 17 jan 2007 09:04

Ik zou graag voor 6-7 maanden tijdskrediet aanvragen om met mijn vriendin nr Z-amerika te gaan in September 2007
Uiteraard zou ik wel graag nog een job hebben om naar terug te komen m??r nu blijkt dat die ontslagbescherming voor&na enkel geldt als je de wettelijke bepalingen volgt & dat houdt oa in "aanvragen exact & niet langer dan 3 maanden op voorhand"

Niet alleen is dit veel te laat om nog redelijk geprijsde vliegtickets te vinden, de firma kan ook nog altijd het tijdskrediet 6 maanden uitstellen omdat ze bvb op die 3 maanden geen geschikte vervanger konden vinden/opleiden. Uiteraard zou dat een lelijke streep door onze rekening zijn, want we willen wel graag s?men vertrekken.

Ik zelf zou het bvb liever 6 maanden op voorhand aanvragen (om het voor iedereen zo makkelijk mogelijk te maken), mr dan verlies ik dus die ontslag-bescherming & als ze wat zoeken hebben ze op die tijd wel een andere reden gevonden om mij buiten te zetten.

Om dezelfde reden durf ik ook niet goed info vragen hier, want er is recent nogal een reorganisering geweest hier met enkele naakte ontslagen als gevolg. Als ik toen al open kaart had gespeeld, dan zou ik er z?ker bij geweest zijn, denk ik.
Ik ben niet meer zo naief om te denken dat HR een soort deontologische zwijgplicht zou hanteren. Maw. van zodra ik daar iets over vraag, ben ik er vrij zeker van dat een week later mijn baas dat ook zal weten.

Mijn vakbond stelde voor om bvb de datum 3 maanden te vervroegen & dan aan te vragen met de vermelding van dat ik zowieso wel bereid ben om het 3 maanden uit te stellen "in belang v/h bedrijf". Om dan uiteindelijk toch gewoon te vertrekken op de geplande datum. Risico is natuurlijk dat ze toch zeggen, "neeneen, doe maar" & dan zitten mijn vriendin & ik nog altijd met hetzelfde probleem he...

De andere voorwaarden zoals de 5% regel, dat zou allemaal geen probleem mogen zijn, volgens de cijfers v/d O.R.

So, wat denken jullie dat de beste aanpak is?
Alvast bedankt voor de moeite!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bertox
Topic Starter
Berichten: 2

#2 , 19 jan 2007 08:47

Echt niemand tips of opmerkingen? Jammer... :roll:

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 19 jan 2007 13:52

Artikel 12 ? 1. De werknemer die het recht op tijdskrediet, loopbaanvermindering of vermindering van de arbeidsprestaties tot een halftijdse betrekking, als bedoeld in de artikelen 3, 6 en 9, wenst uit te oefenen, brengt zijn werkgever hiervan schriftelijk op de hoogte?: 1? 3 maanden vooraf wanneer de werkgever meer dan 20 werknemers tewerkstelt;2? 6 maanden vooraf wanneer de werkgever ten hoogste 20 werknemers tewerkstelt.De termijn van 3 en 6 maanden is een vaste termijn. De werkgever en de werknemer kunnen evenwel schriftelijk andere regelingen overeenkomen.?(Collectieve Arbeidsovereenkomst nr. 77bis,19 december 2001).

Indien u de werkgever vroeger op de hoogte brengt dan kan u hem er echter niet toe verplichten vroeger dan de hierboven gestelde termijn een beslissing te nemen.Hij neemt die beslissing m.a.w. in functie van de bedrijfstoestand op DAT ogenblik.

Ga volledigheidshalve naar : http://www.cnt-nar.be/CAO/cao-77bis.doc

Reclame

Terug naar “Andere”