familie komt helpen. Inschrijven of niet?

V.DH.
Topic Starter
Berichten: 6

familie komt helpen. Inschrijven of niet?

#1 , 04 sep 2011 11:10

Hallo!

ik ben nu al een tijdje als zelfstandige bezig in de verkoop. Mijn vader komt me hierbij soms helpen, zowel in de winkel als achter de schermen (vb voor de leveringen).

Moet ik hem inschrijven of niet? Hij is met brugpensioen, en komt mij eigenlijk helpen om de verveling tegen te gaan.

Ik betaal hem hier niets voor, omdat hij dat ook niet wil.

Nu vind ik dat de regelgeving hierover bijzonder onduidelijk is. Zo heb ik al ergens gevonden dat ik gewoon een contract kan opmaken waarin vermeld staat dat hij geen vergoeding ontvangt, geen gezag van mij moet respecteren en geen uren na te leven heeft.
Op die manier zou ik niet moeten aantonen dat ik hem niet betaal (want hoe doe je dat?), maar zou de bewijslast bij de RVA liggen.

Nu is de politie langsgeweest omdat er iemand zou gebeld hebben dat er iemand in het zwart zou werken. Ze zijn dus langsgeweest maar toen ze te horen kregen dat dat mijn vader was, hebben ze ons verteld dat dat geen probleem was.

Ik weet niet echt meer wat te doen om in orde te zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 04 sep 2011 12:08

Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 04 sep 2011 12:09

Een zelfstandige helper… om de kosten te drukken?
Omdat een werknemer simpelweg te duur is en een zelfstandige medewerker niet echt is wat u zoekt, raadt iemand u aan om te werken met zgn. zelfstandige helpers. Is dat effectief een oplossing of moet u daar toch ook mee uitkijken?

Wat is een zelfstandige helper precies?

Een zelfstandige zonder zaak? Ja, in feite komt het daar inderdaad op neer. Het is iemand die een zelfstandige bijstaat, helpt of vervangt en dit dus onder het sociaal statuut van zelfstandige. Een helper is dus m.a.w. geen loontrekkende, maar is zelf ook een zelfstandige, die zich in principe ook moet inschrijven bij een sociale kas.

Tip. Zo'n zelfstandige helper valt dus niet onder de arbeidswetgeving. U bent dus m.a.w. helemaal niet gebonden door uurregelingen, minimum-lonen, eventuele opzegvergoedingen, enz.

Verder geen formaliteiten! Dat is ook het grote voordeel natuurlijk. Een zelfstandige helper moet zich nl. niet inschrijven bij het ondernemingsloket - hij moet geen kennis van bedrijfsbeheer bewijzen - hij moet geen BTW-nummer aanvragen, enz. Het enige dat hij moet doen, is zich aansluiten bij de sociale kas en bijdragen betalen.

Tip. Studenten waarvoor nog kinderbijslag wordt genoten of ongehuwde helpers die nog geen 20 jaar oud zijn, moeten zich zelfs niet eens aansluiten.

Kan iedereen ‘helper' worden?

Neen! Zo simpel is het dus niet… Het gaat m.a.w. niet op om voortaan alleen nog te werken met zelfstandige helpers in plaats van werknemers in dienst te nemen. Het spreekt voor zich dat de sociale inspectie hier niet mee gediend is…

Wat is er van belang? Om met de deur in huis te vallen, dat er geen gezagsverhouding mag bestaan tussen u en de zelfstandige helper. Zodra het m.a.w. duidelijk is dat u de baas bent en dat uw helper uw instructies moet uitvoeren en opvolgen, zal de sociale inspectie opwerpen dat het in feite gaat om een werknemer en dan gaan de poppen aan het dansen natuurlijk…

Concreet gevolg! In de praktijk zal het statuut van een zelfstandige helper alleen worden aanvaard voor naaste familieleden zoals (schoon-)kinderen en (schoon)ouders. Alleen dan wordt er immers aanvaard dat er geen gezag bestaat zoals tussen een werkgever en een werknemer. Als er al gezag zou zijn, dan is dat immers veeleer ouderlijk gezag en dat is geen probleem. Een vreemde voor u laten werken onder het statuut van zelfstandige helper mag u dus al vergeten…

Tip. Het is niet vereist dat de helper (uw zoon of uw schoondochter) een inwonend familielid is.

Uw eigen partner? Nee, dat kan niet meer. Al wie gehuwd is of wettelijk samenwoont met een zelfstandige, valt sinds een aantal jaren immers automatisch onder het statuut van de zgn. meewerkende echtgeno(o)t(e), tenzij het tegendeel wordt bewezen, uw vrouw werkt bv. elders in loondienst. Opwerpen dat ze helper-zelfstandige is van u, kan dus niet meer!

Tip. Bij twee feitelijk samenwonenden kan de ene in principe wel de hoofdzelfstandige zijn en de andere de helper, maar… het probleem is hier dan weer dat het ontbreken van enig gezag moeilijk kan worden aangetoond. Men kan immers hoogstens aantonen dat men op hetzelfde adres woont, maar of de sociale inspectie dat voldoende zal vinden, is maar de vraag.

Helper van een vennootschap? Nee, dat kan sowieso ook niet, men kan immers alleen de zelfstandige helper zijn van een natuurlijke persoon.

In theorie zou zoonlief bv. wel de zelfstandige helper kunnen zijn van vader, die zaakvoerder is van een BVBA, maar in de praktijk zal dat uiteraard niet zo evident zijn
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 04 sep 2011 12:10

En ook :

Een zelfstandig helper is iemand die een zelfstandige/hoofdonderworpene bijstaat en/of vervangt. Er mag geen sprake zijn van gezag, leiding of toezicht door de hoofdonderworpene.

Als zelfstandige helper moet u zich aansluiten bij het sociaal verzekeringsfonds vanaf 1 januari van het jaar waarin u 20 jaar wordt of, indien u huwt voor uw 20e , vanaf uw huwelijksdag.
In principe moet een helper die minder dan 90 dagen per jaar werkt, niet aansluiten. Sinds 1 april 2010 geldt echter de onmiddellijke aansluitingsplicht. Daarom kan een zelfstandige helper zich best aansluiten uiterlijk op de eerste dag van de start van de zelfstandige activiteit, ook al is men niet zeker dat deze meer of minder dan 90 dagen zalduren. Men loopt dan geen risico bij eventuele controle. Als achteraf blijkt dat het om een 'toevallige activiteit als helper gaat', dus éénmalig en minder dan 90 dagen, kan de aansluiting achteraf kosteloos worden geannuleerd.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

denlowie
Berichten: 15934
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 sep 2011 13:45

Als je een persoonlijke zelfstandige bent dat mag je vader en moeder , zus en broer je altijd gewoon helpen !!

Ben je een vennootschap dat kan je vader onmogelijk de vader van een vennootschap zijn !!!

Maar dan kan je dit wel aanvragen aan de sociale inspectie dat men u als zaakvoerder komt helpen en niet de vennootschap!

Heb een paar klanten vennootschappen waarvan hun moeder hun komt helpen en dit is toegestaan, dus ze helpen niet de vennootschap maar wel de zaakvoerder persoonlijk !

Persoonlijk heb ik daar toch enige ervaring in met controles, pa of ma helpt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

xena

#6 , 04 sep 2011 14:44

.
Laatst gewijzigd door xena op 25 okt 2011 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 04 sep 2011 15:15

De RVA hoeft geen bijpassing te doen, 't is sowieso een probleem. Een bruggepensioneerde is een werkloze en krijgt werkloosheidsuitkeringen. Hij kan dus niet zomaar, zelfs gratis, een bedrijf helpen.

Wettelijk bent u dus toch strafbaar bezig indien uw vader helpt en u dit toestaat.

xena

#8 , 04 sep 2011 15:30

.
Laatst gewijzigd door xena op 25 okt 2011 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.

V.DH.
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 04 sep 2011 15:55

hij zou dit inderdaad moeten aangeven en dan is hij inderdaad zijn werkloosheidsuitkering kwijt. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat hij hierop iets gaat verliezen. En als ik dat dan bijpas, dan betaal ik hem een loon uit en zo zijn we vertrokken natuurlijk..

Ik zal misschien best eens contact opnemen met de RVA om te weten wat we hierin moeten doen om op een legale manier te kunnen verderdoen.

is allemaal wel heel erg onduidelijk!

alvast bedankt voor al jullie reacties!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 04 sep 2011 19:59

Goh, 't is echt simpel: als hij werkt, betaal je een loon uit. Dan krijgt hij voor die dag geen uitkering. Werkt hij teveel, (bvb 4 dagen per week), zal hij sowieso ook geen uitkering krijgen.

Terug naar “Andere”