Terugvordering uitkering mutualiteit na arbeidsongeval

maren_leben
Topic Starter
Berichten: 26

Terugvordering uitkering mutualiteit na arbeidsongeval

#1 , 01 sep 2011 12:42

Door een arbeidsongeval moest ik geopereerd worden aan mijn schouder.

Nu krijg ik (5jaar na datum) een brief van de mutualiteit dat ze mij destijds te veel betaald hebben.
Ze eisen dat ik het geld dan ook onmiddellijk terug betaal, anders volgen er 'gerechtelijke sancties'.

Kunnen ze dit geld zoveel jaren na datum nog opeisen? (het is hun fout uiteindelijk, niet de mijne, dus dreigen met 'gerechtelijke sancties'??)

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 sep 2011 15:07

14 JULI 1994. - Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen gecoördineerd op 14 juli 1994. Art. 174.

De verjaringstermijn is twee jaar tenzij "het ten onrechte verlenen van prestaties het gevolg zou zijn van bedrieglijke handelingen waarvoor hij wie ze tot baat strekten, verantwoordelijk is. In dat geval bedraagt de verjaringstermijn 5 jaar. "

Een ter post aangetekend schrijven volstaat om een in dit artikel bedoelde verjaring te stuiten. De stuiting kan worden vernieuwd.

jefke007
Berichten: 1816

#3 , 01 sep 2011 21:33

Het zou mij sterk verwonderden dat de "ziekenkas" de verjaring zou gestuit hebben, anders was er bij forumstarter al wel langer een lichtje gaan branden.

In theorie mogen zij altijd terugvorderen , MAAR het is aan U om de verjaring in te roepen. Stuur hen een aangetekende brief met de melding dat u niet zal betalen omdat de vordering reeds verjaard is ingevolge art 174 wet 14-07-1994 inzake ziektevergoeding.

( Bij een arbeidsongeval is het normaal de arbeidsongevallenverzekeraar van de werkgever die moet betalen. Er zal dus behoorlijk wat misgelopen zijn. Mogelijk is het een door de arbeidsongevallenverzekeraar afgewezen arbeidsongeval, dat dan door de "ziekenkas" werd betaald. )

Reclame

Terug naar “Andere”