beloofd onbetaald verlof

Rafaëll
Topic Starter

beloofd onbetaald verlof

#1 , 24 aug 2011 19:27

Kan belachelijk klinken .
Maar ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom men mensen pas na 1 jaar werken ( in de privé ) verlof toekent .
Ik heb ook nooit berepen waarom men mensen die hier dus onder vallen niet hetzelde recht geeft om evenveel wettelijk verlof te nemen maar dan natuurlijk wel onbetaald.
De meeste hier zullen zeggen dat dit bestaat onder de vrom onbetaald verlof , maar er moet nog steeds de goedkeuring zijn van je overste , en vaak weigerd die wel vrees ik.
Waarom moet een beginner steeds één jaar werken zonder misschien verlof te kunnen krijgen , dat vraag ik mij af .

Mijn andere vraag is .

Stel dat je gaat solliciteren bij een andere werkgever in de privé en je komt bvb vanuit de overheidssector .
Dan heb je dus geen recht op verof bij die privé ondernemer .
Tijdens het sollicitatiegesprek word er onderhandeld over verlof en de toekomstig werkgever beloofd jou dat je bvb 20 dagen onbetaald verlof mag nemen van hem tijdens dat jaar .
Stel nu dat het loze beloftes blijken te zijn achteraf .

Had dit kunnen vermeden worden door het te laten opmaken onder een soort contractje ?

Of kan dit niet ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 aug 2011 19:43

Als werkgever zou je bij mij nooit aan den bak geweest zijn !

En waarom niet ?

Wel als werkgever heb je een werknemer nodig om je werk te kunnen doen, als deze werknemer meer dan het wettelijk verlof neemt dan moet de werkgever eens nadenken, hebben we deze werknemer wel nodig ??
Als hij verlof zonder wedde neemt OK, maar daarvoor werf je geen werknemer aan, je werft een werknemer aan voor het werk op te knappen, anders ben je beter met een werknemer van bepaalde duur !!

Dit is mijn mening en dit is nooit een evangelie !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105

#3 , 24 aug 2011 19:58

De jongeren van tegenwoordig hebben niet meer dezelfde motivatie iov werk dat die van pakweg 40-50 jaar geleden. Voor ze beginnen te werken willen ze al weten hoeveel verlof ze hebben en wanneer, welke firmawagen ze krijgen en hoeveel andere voordelen. Dat ze eerst eens beginnen met tevreden te zijn dat ze werk hebben. En als ze dan werken, beginnen ze al na enige maanden te vragen onder welke voorwaarden ze op ziekteverlof kunnen, of hoeveel steun ze zullen trekken als ze hun ontslag geven.

Reclame

puttemanp

#4 , 24 aug 2011 20:36

Ik moet mava bijtreden...

De laatste juffrouw die ik aangeworven heb, part time 2h/week, schoolverlater (was in juli dit jaar), vroeg me na welgeteld 2 dagen werken of ze de eerste week van augustus een week verlof kon nemen.
Ze werkt intussen niet meer bij mij.

Greetz,

P.

JPV

#5 , 24 aug 2011 20:43

Kan belachelijk klinken .
Maar ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom men mensen pas na 1 jaar werken ( in de privé ) verlof toekent .
omdat verlof iets is wat je moet verdienen. Als je een ganse tijd niet gewerkt heb, heb je niet noodzakelijk verlof nodig (voor noodzakelijke dingen bestaat er verlof om dwingende redenen/familiaal verlof)
Ik heb ook nooit berepen waarom men mensen die hier dus onder vallen niet hetzelde recht geeft om evenveel wettelijk verlof te nemen maar dan natuurlijk wel onbetaald.
De meeste hier zullen zeggen dat dit bestaat onder de vrom onbetaald verlof , maar er moet nog steeds de goedkeuring zijn van je overste , en vaak weigerd die wel vrees ik.
Waarom moet een beginner steeds één jaar werken zonder misschien verlof te kunnen krijgen , dat vraag ik mij af .
een beginner kan jeugdvakantie krijgen als hij net afgestudeerd is...
Mijn andere vraag is .
Had dit kunnen vermeden worden door het te laten opmaken onder een soort contractje ?
ja

JPV

#6 , 24 aug 2011 20:47

De jongeren van tegenwoordig hebben niet meer dezelfde motivatie iov werk dat die van pakweg 40-50 jaar geleden. Voor ze beginnen te werken willen ze al weten hoeveel verlof ze hebben en wanneer, welke firmawagen ze krijgen en hoeveel andere voordelen.
euh? lijkt me logisch dat je wil weten waarvoor je werkt... of ging jij vroeger gaan werken zonder loon te vragen? Op een of andere manier wist je altijd (ongeveer) hoeveel je verdient.

En gezien er nu steeds meer van een jongere verwacht wordt, vind ik het logisch dat je ook direct naar het geld vraagt. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je de eerste dag van je werk al je verlof moet beginnen plannen, maar iemand ontslaan omdat hij/zij naar verlof vraagt, vind ik ook niet kunnen.

puttemanp

#7 , 24 aug 2011 20:52

JPV: ik heb betreffende dame niet ontslaan om die bewuste éne vraag, wat wel meegespeeld heeft is dat ze d'r haar collega's begon mee te stalken, in de zin van: als zus of zo voor mij invalt kunnen ze het me toch niet weigeren.
Ook fraudeerde ze met haar transportkosten (probeerde een 10 tal kilometer per dag meer aan te geven, ze kwam darenboven met de fiets, maar verklaarde op haar infodocument met de wagen te komen), en respecteerde het verbod op GSM op de werkvloer niet. Tenslotte liep ze er de kantjes behoorlijk af, en probeerde ze eerst nog een studentenkontrakt voor een maand te krijgen, gevolgd door een bediendenkontrakt.
Ik hoop dat dit reden genoeg is?

Greetz,

P.

JPV

#8 , 24 aug 2011 20:57

dat is natuurlijk een volledig andere zaak :). Echter is het niet verboden om eerst een studentencontract te vragen :p

Rafaëll
Topic Starter

#9 , 24 aug 2011 21:33

Blijkbaar vinden werkgevers het not done dat je vragen zou stellen i.v.m verlof , wat ik ten onrechte vind , want sommige mensen hebben kinderen of weet ik veel wat waar ze misschien op een gegeven moment geen blijf mee weten .
Maar daar hebben werkgevers geen oor naar blijkbaar.

En dat de jongeren vandaag nimmer dezelfde motivatie heben dat vind ik er echt wel over hoor omdat hier te gaan beweren .

@ JPV Dat je verlof moet verdienen vind ik eigenlijk ook maar een rare uitspraak. Blijkbaar vergeet men binnen deze regeling dat mensen soms ook eens rust nodig hebben na enkel maanden te hebben gewerkt in een misschien zeer stresvolle omgeving .

In een bedrijf waar men al problemen zou maken rond de vraag mbt tot verlofregelingen en dergelijke zou ik al zeker niet willen werken .
Gelukkig werk ik in een goed bedrijf die respect hebben voor hun werknemers en dit merk je in hun motivatie .

JPV

#10 , 25 aug 2011 12:48

je krijgt dan ook je verlof: iemand die werkt na afgestudeerde te zijn heeft maximaal 6 maanden later (in 99% van de gevallen) recht op 20 dagen betaald verlof, naast de 10 dagen feestdagen.
Enkel in een extreme situatie (beginnen in januari) heb je slechts recht op de wettelijke feestdagen en de collectieve sluitingen.

Ivm kinderen is er geen probleem: familiaal verlof...

Gebruiker21

#11 , 26 aug 2011 15:07

De jongeren van tegenwoordig hebben niet meer dezelfde motivatie iov werk dat die van pakweg 40-50 jaar geleden. Voor ze beginnen te werken willen ze al weten hoeveel verlof ze hebben en wanneer, welke firmawagen ze krijgen en hoeveel andere voordelen. Dat ze eerst eens beginnen met tevreden te zijn dat ze werk hebben. En als ze dan werken, beginnen ze al na enige maanden te vragen onder welke voorwaarden ze op ziekteverlof kunnen, of hoeveel steun ze zullen trekken als ze hun ontslag geven.
Mag ik er ook even op wijzen dat bij de jongeren van pakweg 40-50 jaar geleden (= mijn ouders bijvoorbeeld) in een gezin waarvan enkel de man ging werken, er genoeg geld binnenkwam om een ruime alleenstaande woning op een lap grond van 650 m² af te betalen op 20 jaar en verder op een normale manier te kunnen leven?

Ik werk nu 10 jaar, mijn vriendin 4 jaar, we hebben beiden nooit één dag zonder job gezeten, maar een redelijk ruime halfopen bebouwing bouwen op een lapje grond van 450 m² is niet betaalbaar voor ons. Tenzij we lenen op 30 jaar en boterhammen met confituur gaan eten, nooit meer uit eten gaan en de eerstkomende 30 jaar niet meer op reis gaan.

Dus al die werk-gerelateerde uitspraken over "de jongeren van tegenwoordig" vind ik redelijk misplaatst, eerlijk gezegd. Relatief gezien verdienen wij VEEL minder dan 40-50 jaar geleden, hoor! De koopkracht, zeker als het over immo gaat, is zwaar achteruit gegaan!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#12 , 26 aug 2011 15:46

al enkele verschillen mijn ouders gingen niet uit eten, rookten niet en gingen evenmin naar het buitenland op vakantie.
Evenmin kosten voor TV, internet, en andere ontspanningskosten
Tel uit je verschil.

Gebruiker21

#13 , 26 aug 2011 16:13

al enkele verschillen mijn ouders gingen niet uit eten, rookten niet en gingen evenmin naar het buitenland op vakantie.
Evenmin kosten voor TV, internet, en andere ontspanningskosten
Tel uit je verschil.
Mijn ouders leefden net als wij nu (gingen ook regelmatig eens uit eten, gingen jaarlijks wel eens op vakantie, met twee kinderen erbij, enz...). Het enige dat er niet was, was internet. Maar dat gaat het verschil echt niet maken, hoor.

Ook de energieprijzen zijn omhoog geschoten als je het bekijket ten opzichte van 40 jaar geleden. Bij ons is de energierekening iets minder dan 10% van onze maandelijkse vaste uitgaven. Volgens mijn ouders was dit 40 jaar geleden een fractie daarvan.

Het leven voor jonge mensen is gewoon peperduur geworden, zelfs zonder de "extraatjes" als skiverlof, etentjes, enz... Niet moeilijk dat een jongere dus graag weet wat hij zal verdienen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#14 , 27 aug 2011 00:10

Daarom dat onze volwassen nazaten nog steeds in ons ons (groot) huis wonen :D sparen ze lekker de huur uit (en de verlichting en de verwarming) :lol:

xena

#15 , 30 aug 2011 16:07

op wat trekt dat nu , een werkgever wil toch ook zijn zakken vullen mee nog meer winst op de kap van zijn werknemers of denkt ge dat zij volk aanemen voor hun schoon ogen

Terug naar “Andere”