Vraagje ivm betaalde adv-dagen

Rut
Topic Starter
Berichten: 12

Vraagje ivm betaalde adv-dagen

#1 , 04 aug 2011 08:35

Hallo,

Ben administratief bediende in een 30-uren werkweek (sinds Januari '11) vorig jaar in een 27-uren werkweek.
Looncategorie ab2, PC 209.

Achterop mijn loonfiche staat het saldo betaalde adv-dagen, in mijn geval voor dit jaar 7. (vorig jaar en de jaren ervoor 9)
Ik heb die willen opnemen, maar mijn baas zei dat dit niet voor mij telde omdat ik niet voltijds werk.

Nu vraag ik me af waarom dit dat wel op mijn loonfiche blijft staan?

Weet iemand of ik al dan niet recht heb op deze dagen?

Alvast bedankt voor de reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 04 aug 2011 08:39

Als je als voltijdse 38 uur moet werken, dan heb je géén recht op die dagen indien je effectief betaald wordt volgens 27 (of 30) op 38.

ADV dagen zijn dagen die je krijgt omdat je meer werkt dan het normale uurrooster. Bvb in bepaalde bedrijven werk je 40 uur, terwijl je eigenlijk maar 38 uur moet werken (en ook maar daarop betaald wordt). Die 2 uur wordt opgespaard en levert uiteindelijk 12 betaalde ADV-dagen op (2 uur x 48 weken (52-4 weken vakantie) / 8 uur per dag) .

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 aug 2011 16:37

Achterop mijn loonfiche staat het saldo betaalde adv-dagen, in mijn geval voor dit jaar 7. (vorig jaar en de jaren ervoor 9)
Ik heb die willen opnemen, maar mijn baas zei dat dit niet voor mij telde omdat ik niet voltijds werk.
Vreemde uitleg van uw baas. Als er een saldo op uw loonbrief staat, zouden dit dagen moeten zijn die je effectief mag opnemen. Waarom zouden ze er anders vermeld staan?

Worden uw loonfiches opgemaakt door een sociaal secretariaat? Indien wel, probeer eens met hen contact op te nemen om meer uitleg te vragen. Een saldo met ADV dagen op je loonbrief, staat er niet zomaar. Het zou me verwonderen als je daar geen recht op zou hebben (ik zou dan ook niet weten wat in dat geval dat saldo op uw loonbrief staat te doen).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

lesenheidi
Berichten: 1

#4 , 07 okt 2011 14:42

worden deze dagen eigenlijk betaald? ik werk 40 uur maar krijg 38u betaald. dus 2 extra uren, deze kan ik opnemen in adv dag, heb er 21 op een jaar waarvan 7 vastgelegde, dus als ik thuis ben een dag, is deze dan niet vergoed?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 okt 2011 15:42

ADV dagen worden gewoon betaald. Het is net omdat je 40 uur werkt, maar slechts 38 uur betaald krijgt, dat je die twee "nog niet betaalde uren" ergens moet kunnen recupereren. Het zijn net die uren die uw ADV dagen vormen: voor alle uren die je gewerkt had en nog niet betaald krijgt, krijg je nu uren (of dagen) betaald om niet te werken.

Bij ons worden ook een aantal ADV dagen (5 dit jaar) vastgelegd, maar we krijgen als "compensatie" (dat we deze dagen niet zelf kunnen kiezen), wel twee extra verlofdagen (deze zijn meestal ingepland om ergens een brug te maken). Leuk extraatje... Zo komen we aan 20 jaarlijkse verlofdagen + 12 ADV dagen (5 vast, 7 vrij te kiezen) en twee extra dagen. Is dus 34 verlofdagen per jaar (bovenop de 10 wettelijke verlofdagen).

Dus als je het goed uitrekent: 365 dagen in een jaar. 104 weekenddagen, 10 wettelijke verlofdagen, 20 JV dagen, 12 ADV dagen en 2 extra dagen. Dus schieten er nog 217 te werken dagen op een jaar over. We werken dus nog geen 60% van alle dagen in een jaar. Wat leven we toch in een slecht land ;).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 07 okt 2011 19:55

pfuh, 217 dagen van 8 uur... da's 1736 uur te werken. véél te veel, doe er bij mij maar 200 uur af :p.

Terug naar “Andere”