Roken tijdens werk

Creatief
Topic Starter
Berichten: 2513

Roken tijdens werk

#1 , 01 jul 2011 21:46

Kan (mag) de werkgever 20 minuten per dag van de werkuren aftrekken om de roker te tijd te gunnen te gaan roken?
Dit werd niet opgenomen in het bediendencontract (humataire dienstverlening). De bediende dient hiervoor een apart blad te ondertekenen!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#2 , 03 jul 2011 19:52

Krijgen de andere, niet-rokende werknemers een pauzemoment? Zo ja, als u rookt tijdens die pauzemomenten, zie ik geen probleem ... Als u nog extra rookpauzes neemt, snap ik de werkgever wel ...

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#3 , 03 jul 2011 20:20

Het is wel verboden om te roken OP het werk ( in het lokaal) maar niet TIJDENS het werk.
Ik kan mij dus moeilijk voorstellen dat een werkgever daar tijd mag voor aftrekken.
Nu ja as uw werkgever u ook betaald voor iedere 2O min dat u moet overwerken is er mi in geest ook geen probleem
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 jul 2011 07:31

Ik kan me niet voorstellen dat ik een werknemer zou moeten betalen om te roken, en ik denk ook niet dat de niet rokers daar gelukkig mee zou zijn.

Bij mij was dit altijd(35jaar) een 100% rookverbod op het totale bedrijfs terrein.
 
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#5 , 04 jul 2011 10:54

Op veel plaatsen gaan mensen gewoon snel even buiten om te roken ... maar als je al die beetjes samentelt, dan krijg je natuurlijk heel veel "werk"tijd dat er niet gewerkt wordt ...

Vandaar: een roker heeft recht op evenveel pauze als zijn niet-rokende collega's. Als voor die collega's geen pauze voorzien is, zie ik niet in waarom voor de roker uitzonderingen gemaakt moeten worden. Omgekeerd geldt hetzelfde: als de roker enkel rookt tijdens de normale pauzes, mogen geen extra uren afgetrokken worden.

Hoe het wettelijk allemaal zit is in vele, kleinere bedrijven niet altijd superrelevant ...

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

xena

#6 , 04 jul 2011 12:33



Hoe het wettelijk allemaal zit is in vele, kleinere bedrijven niet altijd superrelevant ...
er is mij geen enkele wetsbepaling bekend waaruit blijkt dat een roker het recht heeft om te roken tijdens de werkuren , intendeel . maar dat wil nog niet zeggen dat het beding voor arbeidsduurvermindering rechtsgeldig is , de werkperiodes zullen korter zijn dan 3uur en is mijne inziens ook een inbreuk op art 14 wet 22/12/2009

arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Art. 17. De werknemer is verplicht :
1° zijn werk zorgvuldig, eerlijk en nauwkeurig te verrichten, op tijd, plaats en wijze zoals is overeengekomen;
Art. 20. De werkgever is verplicht :
1° de werknemer te doen arbeiden op de wijze, tijd en plaats zoals is overeengekomen,

arbeidswet 16/3/1971
Art. 21. De duur van elke werkperiode mag niet korter zijn dan drie uren

wet 22/12/2009
Art. 14. In afwijking van het verbod bedoeld in artikel 13, bestaat de mogelijkheid te voorzien in een rookkamer binnen de onderneming, na voorgaand advies van het Comité.
De rookkamer, die uitsluitend tot het roken bestemd is, wordt afdoende verlucht of wordt voorzien van een rookafzuigsysteem dat de rook afdoende verwijdert. De Koning bepaalt de bijkomende voorwaarden waaraan de rookkamer dient te beantwoorden.
De regeling van de toegang tot deze kamer tijdens de werkuren wordt vastgesteld, na voorafgaand advies van het Comité.
Deze regeling veroorzaakt geen ongelijke behandeling van de werknemers.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#7 , 04 jul 2011 20:16

is er u dan een wet bekend die het roken tijdens de werkuren WEL verbied ? Neen voila daar heb je het al en met die laatste regel bevestig je zelf wat je wil tegenspreken.
en zoals Denlowie het omschrijft zou ik hem kunnen beschuldigen van discriminatie omdat hij mij als roker zijnde zou benadelen tov anderen.

Maar gelukkig ben ik geen roker en verketter ik ook geen mensen die het wel doen
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 04 jul 2011 21:04

Is er onlangs geen grensoverschrijdende studie verricht die heeft aangetoond dat rokers door de rookpauzes gemiddeld 30-45 minuten per dag tijdens hun werktijd minder werken?

Kan me persoonlijk geen fluit schelen, maar het slachtofferjasje dat tegenwoordig continue door rokers wordt aangetrokken ...

Creatief
Topic Starter
Berichten: 2513

#9 , 04 jul 2011 21:05

Kan (mag) de werkgever 20 minuten per dag van de werkuren aftrekken om de roker te tijd te gunnen te gaan roken?
Dit werd niet opgenomen in het bediendencontract (humataire dienstverlening). De bediende dient hiervoor een apart blad te ondertekenen!
Extra info: de bedienden werken 8 u per dag, lunchen tijdens de werkuren en worden voor de 8 werkuren voluit betaald.
Je hebt bedienden, die louter instaan voor humaniataire diensten te leveren en bedienden, die zorgen voor de administratie. Administratieve diensten kijken wel eens op netlog, facebook, openen hun lievelingssites, ... terwijl de bedienden, die louter instaan voor het humanitaire niet beschikken over een pc, maar afgestraft worden voor het rookgedrag. Dus dat netloggedoe en facebookgedoe is dan ook niet fair.

Vandebos
Berichten: 16087

#10 , 04 jul 2011 21:09

Filters via eigen firewalls of je datalijnen laten lopen via een serviceprovider die voor jou die delen van het net dat je wenst te blokkeren volledig blokkeert lost dat op.

Creatief
Topic Starter
Berichten: 2513

#11 , 04 jul 2011 21:11

Natuurlijk is dit mogelijk om dat uit te filteren, maar wil het management, waaronder de personeelsdienst dit zelf wel? Zijn het de bedienden die dit moeten eisen om dat uit te filteren?

Vandebos
Berichten: 16087

#12 , 04 jul 2011 21:26

Dat dient ieder bedrijf voor zich uit te maken en dat wordt een almaar groter probleem aangezien vele bedrijven en overheidsinstellingen via datamining technieken juist gebruik gaan maken van die media om hun corebusiness beter uit te kunnen voeren. Denk maar aan HR bedrijven die hiermee gericht bepaalde profielen gaan afzoeken naar potentiële kandidaten, naar politie,RVA, belastingen, RSZ, VDAB en Volksgezondheid die dezelfde media gaan nakijken om bewijzen te vinden over het bezwarend gedrag van "verdachten". Wie heeft dan toegang nodig en wie niet?

Persoonlijk zou ik zeggen laat de rokers hun pauze en de surfers hun site; maar dan kom je al snel tot de vaststelling dat "af en toe eens surfen" naar die sociale site zeer snel meer dan 80% van de gebruikte bandbreedte in beslag neemt, net als die dagelijkse rookpauze van een kwartier zeer snel een half uur of meer wordt... En dan, dan moet je wel ingrijpen want anders gaat je bedrijfswinst ofwel in rook ofwel in eentjes en nullen op...

Creatief
Topic Starter
Berichten: 2513

#13 , 04 jul 2011 21:33

Uhm VDB, dat was een verstandig antwoord!

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#14 , 04 jul 2011 22:01

Is er onlangs geen grensoverschrijdende studie verricht die heeft aangetoond dat rokers door de rookpauzes gemiddeld 30-45 minuten per dag tijdens hun werktijd minder werken?

Kan me persoonlijk geen fluit schelen, maar het slachtofferjasje dat tegenwoordig continue door rokers wordt aangetrokken ...
Mijn beste, toch een zeer slappe argumentatie met dat laatste hoor.
Laat hij die zonder zonde is de eerste steen werpen. Zo kunt ge ook beginnen over de tijd die zwangere collega's onder elkaar afkwekken
ivm kamerinrichting, babykleding etc, niet rokers die mekkeren over wel rokers, rokers die "buiten" staan te mekkeren over de niet rokers,
exen die staan te klagen aan het koffiemasjoen over die ene don juan die ookk hen liggen had etc etc etc etc etc
En wat is dan de bedoeling van zo'n oh lalaal grensoverscrijdend grensverleggend alom verklarend onderzoek. Who' gives a smoke zou ik zeggen.
En idd mbt tot al die hard zwoegende bedienden die altijd toevallig efkes juist maar een kleinigheidje moesten controleren op ander sites of soc-networks. Want voor de rest zijn ze altijd bezig met hun werk zelf hoor.
Het ergste soort ? Een rokende steeds maar koffie drinkende (natuurlijk 2 etages lager einde gang) surfende bimbo die alle vijf stappen haar facadeplamuur en haarstijfsel moet aanbrengen en of corrigeren. Die verliezen geen 30 tot 45 min ze werken maar zoveel
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Vandebos
Berichten: 16087

#15 , 04 jul 2011 22:26

Zoals ik reeds zei, persoonlijk liever dat iemand een kwartier meer per dag in de rookkamer doorbrengt dan dat hij een kwartier meer kregelig in het kantoor zelf aanwezig is. Maar ik ben geen werkgever die maandelijks 5 volledige werkuren per extra kwartiertje dient te betalen.

Terug naar “Andere”