recht op 'kort verlet' n wettelijk samenlevingscontract?

denkei1
Topic Starter

recht op 'kort verlet' n wettelijk samenlevingscontract?

#1 , 26 nov 2010 20:31

Hallo

Graag dringend info ivm het volgende:

Een collega vraagt 4 dagen kort verlet (of omstandigheidsverlof) voor het afleggen van een verklaring van wettelijke samenwoning. Dit wordt door de personeelsdienst toegestaan met de verduidelijking dat een huwelijk en een wettelijk samenwoningscontract als hetzelfde beschouwd wordt.....de collega dient hiervan wel een bewijsje in te dienen.
Dus redeneer ik, als moeder van een zoon die binnenkort eveneens een wettelijk samenlevingscontract ondertekent (en hiervoor ook een feestje geeft), dat ik in dit geval recht heb op 2 dagen omstandigheidsverlof - zoals voor een huwelijk. Dit wordt echter geweigerd door de personeelsdienst......waar is de logica?

Dien ik mij bij deze willekeur neer te leggen of wat staat mij hier te doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denkei1
Topic Starter

#2 , 26 nov 2010 20:47

Nog even ter verduidelijking van mijn vorig bericht: het betreft hier in beide gevallen 'het samenwonen van twee personen die hiervoor een schriftelijke verklaring hebben afgelegd bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van hun gemeenschappelijke woonplaats’.

xena

#3 , 26 nov 2010 20:50

kb 28/8/1963
Art. 2. (Zie nota onder titel.) Ter gelegenheid van familiegebeurtenissen of voor de vervulling van staatsburgerlijke verplichtingen of van burgerlijke opdrachten, welke hierna opgesomd zijn, hebben de in artikel 1 bedoelde werknemers het recht, met behoud van hun normaal loon, van het werk afwezig te zijn voor een als volgt bepaalde duur: <Dit art. werd om technische redenen formeel aangepast>
I.
a) Reden van de afwezigheid : Huwelijk van de werknemer.
b) Duur van de afwezigheid : Twee dagen door de werknemer te kiezen tijdens de week waarin de gebeurtenis plaatsgrijpt of tijdens de daarop volgende week.

Art. 4bis. Voor de toepassing van dit besluit wordt de persoon met wie de werknemer wettelijk samenwoont, zoals geregeld door artikelen 1475 e.v. van het burgerlijk Wetboek gelijkgesteld met de echtgeno(o)t(e) van de werknemer.

Reclame

denkei1
Topic Starter

#4 , 26 nov 2010 21:00

dank u voor het antwoord;

Mag ik hieruit dus besluiten (in lekentaal) dat voor de toepassing van de regels inzake toekennen kort verlet, het registreren van een wettelijk samenlevingscontract op de gemeente als hetzelfde beschouwd wordt als een huwelijk....m.a.w. als ouder heb ik eveneens recht op kort verlet ?

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 26 nov 2010 21:07

Neen want u als moeder woont niet wettelijk samen met je zoon.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor

#6 , 28 nov 2010 09:32

Ik ga ervan uit dat het geen personeelsleden betreft die bij arbeidsovereenkomst zijn in dienst genomen en die beoogd worden door het KB 1998-11-19.

“Art.2.Ter gelegenheid van familiegebeurtenissen...welke hierna opgesomd zijn, hebben de in artikel 1 bedoelde werknemers het recht, met behoud van hun normaal loon, van het werk afwezig te zijn voor een als volgt bepaalde duur: I. a) Reden van de afwezigheid : Huwelijk van de werknemer. b) Duur van de afwezigheid : Twee dagen door de werknemer...II. a) Reden van de afwezigheid : Huwelijk van een kind van de werknemer of...b) Duur van de afwezigheid : De dag van het huwelijk...Art.4bis.Voor de toepassing van dit besluit wordt de persoon met wie de werknemer wettelijk samenwoont, zoals geregeld door artikelen 1475 e.v. van het burgerlijk Wetboek gelijkgesteld met de echtgeno(o)t(e) van de werknemer.”(28 AUGUSTUS 1963. - Koninklijk besluit betreffende het behoud van het normaal loon van de werklieden, [de dienstboden,] de bedienden en de werknemers aangeworven voor de dienst op binnenschepen, voor afwezigheidsdagen ter gelegenheid van familiegebeurtenissen of voor de vervulling van staatsburgerlijke verplichtingen of van burgerlijke opdrachten).

‘wordt de persoon met wie de werknemer wettelijk SAMENWOONT...gelijkgesteld met de echtgeno(o)t(e) van de werknemer’ houdt nog niet in dat het GAAN SAMENWONEN gelijkgesteld is met het ‘huwelijk van de werknemer’ of van ‘een kind van de werknemer’.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

denkei1
Topic Starter

#7 , 28 nov 2010 12:45

dakuwel voor het antwoord, het betreft hier ambtenaren Vlaamse gemeenschap, dus voor eigen huwelijk wordt 4dagen toegestaan en voor huwelijk kind 2 dagen. Niets wijst erop in onze statuten dat het huwelijk gelijkgeschakeld wordt met het ondertekenen van een wettelijk samenlevingscontract, zodus beslist de personeelsdienst zelf hoe ze het wensen te interpreteren.....

Terug naar “Andere”