contract behouden bij vorige werkgever

nathalie123
Topic Starter
Berichten: 2

contract behouden bij vorige werkgever

#1 , 26 okt 2006 17:20

Hallo iedereen,
Ik heb nogal een ingewikkelde vraag. Mijn vriend heeft momenteel twee halftijdse jobs. Het ene bedrijf krijgt subsidies (sociale maribel heet dat) om hem te betalen, dus is hij gratis voor dat bedrijf. Laten we dat bedrijf "bedrijf X" noemen. Nu kan hij binnenkort op een ander bedrijf beginnen, voltijds dan. Laten we dat bedrijf "bedrijf Y" noemen. Nu heeft bedrijf X al eens zaken uitbesteed aan bedrijf Y, dus kennen ze elkaar. Nu wil bedrijf X natuurlijk haar subsidies (zo'n 18.000 euro/jaar) niet verliezen, en dat zal onherroepelijk gebeuren indien mijn vriend bedrijf X verlaat. Het voorstel van bedrijf X is dat mijn vriend bij bedrijf Y mag gaan werken, maar dat hij onder contract blijft bij hen, zodat ze hun subsidies blijven ontvangen. Bedrijf X blijft geeft dus eigenlijk die subsidies door aan Bedrijf Y, die daarmee mijn vriend zullen betalen. Nu is dit volgens mij helemaal niet wettelijk, omdat bedrijf X subsidies ontvangt voor iemand die er niet meer werkt, en omdat mijn vriend dan maar 50% onder contract zal staan bij Bedrijf Y, is de overige 50% van de tijd die hij daar spendeert volgens mij zwartwerk.

Kan iemand mij helpen met dit probleem?

Alvast bedankt,

Nathalie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 26 okt 2006 18:36

De verminderingen die een werkgever krijgt zijn beperkt in de tijd,vroeg of laat komt er OOK een einde aan die lastenverlaging!

U vriend moet denken aan zijn EIGEN portemonnee, niet aan die van zijn werkgever!

nathalie123
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 27 okt 2006 10:11

Bedankt voor uw antwoord! Ik ben het volledig met u eens. Maar mijn vriend bekijkt de zaak helaas anders. Het bedrijf X waar hij werkt is maar een kleine vzw, en als hij weggaat en ze dus hun 18.000 euro verliezen, zal er waarschijnlijk iemand ontslagen moeten worden. Daarnaast is hij nogal onmisbaar voor het bedrijf, maar niemand is onvervangbaar als werknemer denk ik. Ik heb de indruk dat ze hem een beetje emotioneel chanteren. Allez, niet echt chanteren, maar toch wel laten voelen van: als jij weggaat....
Ik vind dat ook wel erg voor dat bedrijf, maar de nieuwe job is 5 minuten van waar we wonen, en deze voor de twee halftijdse jobs is hij per dag 4 uur onderweg.

Reclame

djanodive
Berichten: 326

#4 , 13 apr 2008 21:47

Het bedrijf X kan toch perfect een contract afsluiten waarbij je man voor bedrijf Y diensten levert. Dit geberut heel veel. Hij blijft gewoon onder contract bij die X. Het is dan aan X om te zorgen dat Y een vergoeding betaald aan X, want anders is het inderdaad niet juist, maar daar moet hij zich geen zorgen in maken.

Terug naar “Andere”