Verplicht verlof nemen

veerle79
Topic Starter

Verplicht verlof nemen

#1 , 09 sep 2010 13:27

Beste,

Ik ben momenteel tewerk gesteld als bediende bij een zelfstandig bankkantoor onder de vorm van een BVBA. Ik heb een contract van onbepaalde duur en er sedert 5 jaar werkzaam. Ik val onder het paritair comité 218.

Tijdens de vakantiemaanden, juli en augustus, wordt het kantoor op zaterdagvoormiddag verplicht gesloten van bovenhand. Ook de zaterdagen die vallen voor of na een feestdag is het kantoor gesloten. Ik dien hiervoor telkens verplicht verlof te nemen.

Is dit wettelijk?

Bedankt,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 09 sep 2010 14:56

Beste,

Ik ben momenteel tewerk gesteld als bediende bij een zelfstandig bankkantoor onder de vorm van een BVBA. Ik heb een contract van onbepaalde duur en er sedert 5 jaar werkzaam. Ik val onder het paritair comité 218.

Tijdens de vakantiemaanden, juli en augustus, wordt het kantoor op zaterdagvoormiddag verplicht gesloten van bovenhand. Ook de zaterdagen die vallen voor of na een feestdag is het kantoor gesloten. Ik dien hiervoor telkens verplicht verlof te nemen.

Is dit wettelijk?

Bedankt,
staat er hier iets over in het arbeidsreglement?

veerle79
Topic Starter

#3 , 09 sep 2010 15:08

Het arbeidsreglement heb ik niet meer... Waar zou ik dit kunnen opvragen?

Bedankt

Reclame

JPV

#4 , 09 sep 2010 15:24

Het arbeidsreglement heb ik niet meer... Waar zou ik dit kunnen opvragen?

Bedankt
bij je werkgever ;).

veerle79
Topic Starter

#5 , 09 sep 2010 15:34

Humz.. ik vrees dat die "argwaan" begint te krijgen dan...

Maar specifiek over deze regeling staat er niets in...

JPV

#6 , 09 sep 2010 15:50

dan heeft hij geen recht om dit te doen. Jij neemt je verlof in onderling overleg, niet opgelegd door de werkgever. Best contact opnemen met je vakbond hiervoor.

veerle79
Topic Starter

#7 , 09 sep 2010 15:54

Thanks !

Zal ik zeker eens doen !

Lightning

#8 , 09 sep 2010 15:55

dan heeft hij geen recht om dit te doen. Jij neemt je verlof in onderling overleg, niet opgelegd door de werkgever. Best contact opnemen met je vakbond hiervoor.
Dit is wat kort door de bocht.
De werkgever is verplicht om de verlofregeling voor het jaar nadien als jaarlijkse bijlage aan het arbeidsreglement ruim op voorhand (bvb. in oktober) aan zijn werknemers kenbaar te maken. Als alle werknemers in kennis zijn gesteld en de kans hebben gehad hun opmerkingen te geven is dit wettelijk.

veerle79
Topic Starter

#9 , 09 sep 2010 16:03

Ik werk in een kantoor waar ik enkel als personeelslid werk.. veel planning wordt er dus niet gemaakt vooraf... Ik ben het enigste personeelslid.

Door het verplicht moeten opnemen van de zaterdagvoormiddagen in juli en augustus en de zaterdagvoormiddagen die samen vallen met een feestdag (+ ook nog eens de dinsdagnamiddagen in de vakantiemaanden) verlies ik 1,5 week verlof.

Ik heb in het zomerverlof 1,5 week verlof genomen en ik heb na september maar 17u meer over...

Vandaar...

JPV

#10 , 09 sep 2010 16:04

Dit is wat kort door de bocht.
De werkgever is verplicht om de verlofregeling voor het jaar nadien als jaarlijkse bijlage aan het arbeidsreglement ruim op voorhand (bvb. in oktober) aan zijn werknemers kenbaar te maken. Als alle werknemers in kennis zijn gesteld en de kans hebben gehad hun opmerkingen te geven is dit wettelijk.
klopt, daarom ook dat ik vroeg of dit gebeurd is. Als hij idd op voorhand dit heeft aangekondigd, kan dit wettelijk gebeurd zijn, maar nu heeft Veerle daar blijkbaar geen kennis van gekregen.

xena

#11 , 09 sep 2010 17:21

contract van onbepaalde duur en er sedert 5 jaar werkzaam. Ik val onder het paritair comité 218.

Is dit wettelijk?
bij het nemen van verlof primeren de belangen van het bedrijf , als de bedrijfssluiting op regelmatige wijze is vastgesteld kan het perfect , mits naleving dat je minstens 3 hele weken overhoud ,
een kopie van het arbeidsreglement kan u bekomen bij de inspectie van de sociale wetten

kb 30/3/1967 , art 64
4° een ononderbroken periode van drie weken en van twee weken vakantie, moet tussen 1 mei en 31 oktober worden gewaarborgd respectievelijk aan de werknemers die geen 18 jaar oud zijn bij het verstrijken van het vakantiedienstjaar en aan de andere werknemers, behoudens andersluidend verzoek van de betrokkenen;
6° (onverminderd de bepalingen bedoeld sub 3° en 4° mag de vakantie niet bij halve dagen genomen worden behoudens wat betreft :
a) de halve dagen vakantie die met een halve dag gewone inactiviteit aangevuld worden;
b) de verdeling in halve dagen van drie dagen van de vierde vakantieweek,op aanvraag van de werknemer De werkgever mag zich echter tegen deze verdeling verzetten, indien dit van aard is om het werk in de onderneming te storen).

veerle79
Topic Starter

#12 , 10 sep 2010 11:51

Als ik alle zaterdagen moet in verlof moet openemen dat het gesloten is, hou ik absoluut geen 3 weken verlof over.. Hooguit 2 weken...

eylis

#13 , 10 sep 2010 12:05

je werkgever kan met deze maatregel alvast de wettelijke rechten ivm met vakantie alvast niet waarborgen (zie post van Xena). Dat een verplichte verlofdag eens moet opgenomen worden, ok, maar in dit geval verplichten ze je minstens 10 dagen verlof op te offeren.
Maar is de oplossing niet simpeler?
Vermits je normaal op zaterdag werkt, heb je toch een andere dag in de week vrij? Wel gewoon omruilen: die andere dag werken en de zaterdag je zaterdag nemen?
en anders:

Andere banken stellen dan volgende oplossingen voor:
-ofwel kan je die dagen gewoon telewerken vanuit een ander succursaal of vanop een PC bij jouw thuis.
- ofwel geven ze je op die zaterdagen opdrachten met een ander karakter: op verplaatsing gaan, thuisbezoeken, of ander werk in een ander succursaal.

Terug naar “Andere”