Aansprakelijk

Frank
Topic Starter
Berichten: 21
Locatie: Dendermonde

Aansprakelijk

#1 , 23 okt 2006 19:13

hallo,
Mijn vriend werkt in gemengd brandweerkorps als beroepslid en dit sinds 15 jaar(statutair gemeentepersoneel). Bij een opdracht echter voert een vrijwillig brandweerman (zelfstandig beenhouwer) het bevel daar hij dezelfde graad heeft doch eertijds 1 maand vroeger dienst nam. Wat als deze okkazionele vrijwilliger (enkel beschikbaar na sluiting winkel en hierdoor maar 10% aanwezig op de jaarlijks okkazioneel bijgeroepen hulp) een bevel geeft met dodelijke afloop? Is hier ergens een duidelijke wetgeving rond?

Dank U

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 23 okt 2006 21:24

Het (on)bezoldigd karakter van een dergelijke activiteit doet geen afbreuk aan art. 418 van het Strafwetboek.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#3 , 24 okt 2006 18:26


Reclame

Frank
Topic Starter
Berichten: 21
Locatie: Dendermonde

#4 , 27 okt 2006 09:49

Bedankt Lex voor uw antwoord.

Doch blijf ik wat op mijn honger zitten. Het gaat hier dus om een contractueel aangeworven vrijwilliger, die enkel in bijberoep opkomt.
Zo kan een vrijwillig officier leiding nemen over een brandweerkorps wat hoofdelijk draait op statutair vast benoemde manschappen die voltijds werken bij de brandweer. Qua theoretische opleiding zitten ze op gelijke hoogte maar bij de vrijwilliger is er verder weinig of geen praktijkervaring, enkel twee avonden van 3 uur per maand een oefening en bij oproepen steeds in tweede lijn tussenkomen (nablussing in beste geval).
Normaal is de max. arbeidsduur/week 50u voor een veiligheidsdienst. Wat als een vrijwilliger bij zijn hoofdberoep (meestal 38u) nog eens 30u als vrijwillig bezoldigd brandweerman komt presteren, waarvoor mijn respect uiteraard, een onvrijwillige (door tekort aan praktijkervaring) foute beslissing neemt (beveelt) en hierdoor schade berokkend aan ondergeschikte beroepsman die in statutair verband werkt met gevolg dat laatste ongeschikt wordt als operationeel lid.
We zitten hier op een zeer speciaal gebied vandaar mijn zoektocht naar wetgeving hieromtrend.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#5 , 27 okt 2006 11:29

Ik HERHAAL...

Het (ON)bezoldigd karakter van een dergelijke activiteit doet geen afbreuk aan art. 418(*) van het Strafwetboek.

(*)Onopzettelijk doden of onopzettelijk toebrengen van letsel...door gebrek aan voorzichtigheid of voorzorg.

Terug naar “Andere”