Raad van bestuur weigert goedkeuring aanvr. herexamen RIZIV

tebe
Topic Starter
Berichten: 1

Raad van bestuur weigert goedkeuring aanvr. herexamen RIZIV

#1 , 20 okt 2006 10:04

Hallo allemaal. Ben nieuw hier en spijtig genoeg uit noodzaak.

Mijn vriendin is 5 jaar geleden beginnen werken en men heeft haar een voorstel gedaan om zich bij te scholen tot bandagiste. Ze was hier in ge?nteresseerd alhoewel ze geen medische achtergrond had waardoor het zeer moeilijk zou zijn.
Nu om bandagiste te worden moet er bij het RIZIV examen gedaan worden zodat je je nummers kan krijgen, dewelke nodig zijn om het beroep te mogen uitoefenen.

Als voorbereiding op dit examen heeft ze dan 3 jaar school gelopen bij Syntra en heeft haar diploma behaald. Daarna heeft ze een eerste keer een examen gedaan maar was gebuisd. Om een herexamen te doen moet je minstens 6 maand wachten. Ze heeft haar werkenmer gevraagd om opnieuw een examen te mogen doen. Dit was goedgekeurd maar het heeft zolang aangesleept dat ze pas na een jaar opnieuw examen kon doen. Door omstandigheden, zowel prive als op het werk, heeft ze echter niet genoeg kunnen studeren en was ze weer gebuisd.

Nu zou ze nog een keer willen proberen en zich er volledig op toe leggen. Omdat ze denkt dat ze het wel zal halen. Het zal echter zwaar zijn en ze zal zich er gedurende een half jaar volledig aan moeten toewijden, wat ze ook wil doen.

MAAAR. Nu heeft de raad van bestuur beslist dat ze geen examen meer mag doen. Men denkt namelijk dat ze het toch niet zal halen.
Mijn vraag nu. Kan dit zomaar?.
Mijn vriendin is hierdoor zwaar aangeslagen. Ze wilde er nu echt volledig voor gaan en dan krijg je zoiets. Had ze geweten dat ze maar 2 keer mocht proberen dan had ze met zekerheid haar laatste poging uitgesteld omdat ze wist dat ze eigenlijk te weinig tijd had.

Al bedankt voor julie advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Berichten: 1299

#2 , 20 okt 2006 16:36

Als leerkracht kan ik wel vertellen hoe het er in het reguliere onderwijs aan toe gaat. Bissen (dus een tweede keer proberen) is een recht (onder bepaalde voorwaarden soms) maar trissen (dus een derde keer proberen) kan altijd geweigerd worden. Uiteindelijk moet er ook tijd gestoken worden in het verbeteren en opstellen enz. van examens en dus vandaar die regel.

Als je dus die lijn zou doortrekken, lijkt het mij spijtig maar toch logisch dat men haar weigert een derde keer examen af te leggen.

Reclame

Terug naar “Andere”