Onverwachts afwezig

Matthias19
Topic Starter
Berichten: 2

Onverwachts afwezig

#1 , 01 jul 2010 01:19

Hallo,

Gisteren, 30/06 moest ik normaal als interim arbeider werken bij een bedrijf in de late shift (Van 16.00 tot 20.00).
Echter ik ben niet komen opdagen, ik moest dringend mijn grootouders naar het ziekenhuis voeren om 15.00.
Om 15.00 heb ik dan gebeld naar de werkgever (nu interimbureau) voor dit te zeggen en die zei dat ik dus een doktersbriefje nodig had omdat ik onwettig aanwezig was.

Nu,
Ik heb mijn contract voor gisteren 30/06 niet geondertekend.
Wat kan er gebeuren als ik geen doktersbriefje binnenbreng (want zijn natuurlijk terug extra kosten) en wat kan het interimbureau of andere partijen mij doen?

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 01 jul 2010 02:45

omdat ik onwettig aanwezig was.
onwettig aanwezig :?:

het interimbureau heeft 2dagen de tijd om de arbeidsovereenkomst schriftelijk vast te stellen ,
zij moeten wel kunnen bewijzen dat er reeds een mondelinge overeenkomst was .

burgerlijk wetboek 21/3/1804
Art. 1315. Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen.

interimwet 24/7/1987
Art. 8. (§ 1.)
De bedoeling een arbeidsovereenkomst voor uitzendarbeid te sluiten moet, voor iedere werknemer afzonderlijk, door beide partijen schriftelijk worden vastgesteld uiterlijk op het tijdstip waarop de werknemer voor de eerste maal in dienst treedt van het uitzendbureau.
De overeenkomst moet schriftelijk worden vastgesteld uiterlijk binnen twee werkdagen te rekenen vanaf het tijdstip waarop de werknemer in dienst treedt.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 01 jul 2010 08:39

Hallo,

Gisteren, 30/06 moest ik normaal als interim arbeider werken bij een bedrijf in de late shift (Van 16.00 tot 20.00).
Echter ik ben niet komen opdagen, ik moest dringend mijn grootouders naar het ziekenhuis voeren om 15.00.
Om 15.00 heb ik dan gebeld naar de werkgever (nu interimbureau) voor dit te zeggen en die zei dat ik dus een doktersbriefje nodig had omdat ik onwettig aanwezig was.

Nu,
Ik heb mijn contract voor gisteren 30/06 niet geondertekend.
Wat kan er gebeuren als ik geen doktersbriefje binnenbreng (want zijn natuurlijk terug extra kosten) en wat kan het interimbureau of andere partijen mij doen?

mvg
ivm interimbureau: zie xena.

Ivm RVA: voor die dag kan je geen werkloosheidsuitkering ontvangen, los van het feit of je nu al dan niet onder contract stond van dat interimbureau (héél veel kans dat ze dat contract niet zullen annuleren). Indien je op verhoor zou moeten komen voor die dag en je zegt dat je je grootmoeder naar het ziekenhuis moest voeren, blijft het zo dat je voor die dag geen uitkering kan krijgen.

Reclame

mava105
Berichten: 22341
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 01 jul 2010 15:30

Kan je in het ziekenhuis, waar je je grootmoeder hebt binnengebracht, geen bewijsje vragen dat je dat hebt gedaan?

xena

#5 , 01 jul 2010 16:30

Kan je in het ziekenhuis, waar je je grootmoeder hebt binnengebracht, geen bewijsje vragen dat je dat hebt gedaan?
het brengen op zich is mijne inziens niet voldoende om niet te gaan werken , was je aanwezigheid wel noodzakelijk , want na de aankomst in het ziekenhuis zou je strikt genomen erna nog naar uw werk moeten begeven .

Matthias19
Topic Starter
Berichten: 2

#6 , 02 jul 2010 02:35

(1)onwettig aanwezig :?:

(2)het interimbureau heeft 2dagen de tijd om de arbeidsovereenkomst schriftelijk vast te stellen ,
zij moeten wel kunnen bewijzen dat er reeds een mondelinge overeenkomst was .

burgerlijk wetboek 21/3/1804
Art. 1315. Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen.

interimwet 24/7/1987
Art. 8. (§ 1.)
De bedoeling een arbeidsovereenkomst voor uitzendarbeid te sluiten moet, voor iedere werknemer afzonderlijk, door beide partijen schriftelijk worden vastgesteld uiterlijk op het tijdstip waarop de werknemer voor de eerste maal in dienst treedt van het uitzendbureau.
De overeenkomst moet schriftelijk worden vastgesteld uiterlijk binnen twee werkdagen te rekenen vanaf het tijdstip waarop de werknemer in dienst treedt.
(1)Ik bedoelde uiteraard onwettig afwezig, een vergissing.

(2)Het interimbureau zei dat ik dus een doktersbriefje moest hebben. Ik heb dan ook gevraagd of een briefje van het ziekenhuis niet goed genoeg was maar het antwoord was negatief.
Op zich is het geen probleem om naar de dokter te gaan. Maar er zijn ook altijd consultatie kosten en die zijn geen pretje voor mij.

Gisteren heb ik de brief met het contract in voor woensdag in de brievenbus ontvangen. Zowiezo zal ik niet vragen om een vergoeding/werkloosheidsuitkering.

En nog een simpele vraag voor jullie (voor mij misschien iets moeilijker), een dag contract met mijn uren / loon / vergoedingen op dat niet geondertekend is, is dit van belang of is het 'gewoon een stuk papier'? Want met een niet geondertekend contract kan dat interimbureau toch niets doen, of hebben ze iets anders om op terug te vallen?
Als ik dan niet met een doktersbriefje zou afkomen? (of sla ik nu alles door elkaar..)

xena

#7 , 03 jul 2010 01:05

dat niet geondertekend is, is dit van belang of is het 'gewoon een stuk papier'? Want met een niet geondertekend contract kan dat interimbureau toch niets doen, of hebben ze iets anders om op terug te vallen?
een mondelinge overeenkomst is net zo rechtsgeldig als een schriftelijke. ... alleen is het moeilijker te bewijzen

Franciscus
Berichten: 38739

#8 , 07 jul 2010 18:52

Hoe en waarom is uw grootmoeder naar het ziekenhuis gegaan - haar dokter zal dat toch gezegd hebben - wel dan kan die en briefje schrijven waarin staat dat enz...

Terug naar “Andere”