Verborgen camera

VerpleegkundigeSTVV
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verborgen camera

#1 , 09 jun 2025 09:58

Ik ben onlangs door mijn werkgever opgebeld over een casus in de thuiszorg. Een familielid van één van mijn patiënten had de vraag gesteld of de subcutane inspuiting die ik gegeven had 's morgens niet beter 's avonds gegeven kon worden.
Zij hadden deze inspuiting gezien via opgevraagde beelden van hun verborgen camera in huis.

Is dit wettelijk? Er zijn bij mevrouw nooit illegale feiten gebeurd of gesteld.

Mijn werkgever heeft mij verzekerd dat de familie een document heeft moeten ondertekenen van onze organisatie, waarin staat dat zij die beelden niet mogen verspreiden of opvragen wanneer ikzelf of één van mijn collega's binnen is. Is hier een wettelijk kader voor? En heeft dit wel enige daadkracht?

De verborgen camera mag echter wel blijven opnemen tijdens de zorg. Wat ook het beroepsgeheim in gedrang brengt tussen patiënt en zorgverlener.

Thomas_AA

#2 , 09 jun 2025 10:09

U moet als werknemer op voorhand op de hoogte gebracht zijn door uw werkgever als er camera’s aanwezig zijn op uw werkplaats.

Wat daarrond tussen het gezin en uw werkgever is afgesproken is minder van belang voor u.

Staat hierrond iets in uw arbeidscontract of andere reglementen?

Werkgever is ook verantwoordelijk voor het veilige beheer van die beelden. Als ze het gezin van de patiënt daartoe een document laten tekenen, ga ik ervan uit dat ze zich daarvan bewust zijn.

U hiervan niet verwittigen op voorhand is echter wel een ernstige overtreding.

Thomas_AA

#3 , 09 jun 2025 10:15

Trouwens, ook gezien uw vorige 2 topics: zoek gewoon een andere werkgever. Er zijn zoveel openstaande vacatures in die sector.

Of start als zelfstandige. Investering en risico zijn relatief beperkt ten opzichte van andere vrije beroepen, en verschil in verdienste is groot.

Reclame

VerpleegkundigeSTVV
Topic Starter

#4 , 09 jun 2025 17:41

In ons arbeidscontract staat dat alle camera's uitgeschakeld dienen te worden tijdens de uitvoering van de zorgen. Bij de casus in kwestie wordt deze niet uitgeschakeld. Familie is ook niet gemakkelijk, en niet schofferend bedoeld; maar is ook laag geschoold.

Al bij al die ik het werk wel graag, en mis ik mijn patiënten en collega's bij een ander werk. Maar... Ik vind wel dat mijn werkgever er serieus de kanten begint af te snijden sinds onze inkanteling 5 jaar geleden.

Thomas_AA

#5 , 09 jun 2025 19:51

Als in uw arbeidscontract staat dat camera’s moeten uitgeschakeld worden, moet de werkgever daar ook voor zorgen. En niet afspreken met de familie van de patiënt dat deze enkel niet mogen verspreid worden.

Ik zou schriftelijk aan de werkgever laten weten dat ik de vraag daarom overmaak ter controle aan de Arbeidsinspectie en de Gegevensbeschermingsautoriteit.

Terug naar “Andere”