Verplaatsingskosten

ponter
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verplaatsingskosten

#1 , 10 apr 2024 22:53

Dag allen,

Ik heb een probleem: al een aantal maanden dien ik voor mijn werk op regelmatige basis verplaatsingen te maken. Dit doe ik met mijn privévoertuig. Dit is zowel naar de andere vestingen waar ik officieel niet werkzaam ben als naar klanten. Echter, de werkgever weigert mij om deze kosten te vergoeden. Kan dit zo maar?

Jo23
Berichten: 384
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 apr 2024 23:36

Neen, is uiteraard niet correct.
Werknemers die zich tijdens de werkuren voor het werk met de eigen wagen verplaatsen, hebben recht op een kilometervergoeding.

De werkgever mag in principe enkel de werkelijke onkosten in deze context terugbetalen, maar zowel de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ) als de fiscus aanvaarden de toepassing van een forfaitaire onkostenvergoeding.

Wat is een forfaitaire onkostenvergoeding?
Kies je als werkgever voor een forfaitaire onkostenvergoeding? Dan betaal je maandelijks een vast bedrag aan je medewerker terug van de kosten die hij of zij maakt om het werk te kunnen uitoefenen.

De forfaitaire onkostenvergoeding voor dienstverplaatsingen is vrij van RSZ en bedrijfsvoorheffing, zolang het maximale bedrag dat de overheid in dezelfde omstandigheden betaalt aan ambtenaren niet overschreden wordt.

Nieuw maximumbedrag
Eind 2022 besliste de regering dat het maximale bedrag van de kilometervergoeding voor dienstverplaatsingen met de privéwagen voortaan per kwartaal geïndexeerd wordt.

Die maatregel kwam er om beter in te spelen op de stijgende brandstofkosten.

Op 1 april 2024 is er een nieuwe indexatie. Tot en met 30 juni 2024 bedraagt het forfait 0,4265 euro per kilometer.

Men kan als WG ook een omnium verzekering aanbieden voor dienstverplaatsingen die een WN met zijn privé auto uitvoert. In de huidige arbeidsmarkt worden die zaken mee gewogen om eventueel uit te kijken naar een job met betere arbeidsvoorwaarden. Ik hoorde vandaag nog bij onze HR afdeling dat het steeds moeilijker is om geschikte profielen te vinden.

Sirkii
Berichten: 5420

#3 , 11 apr 2024 00:19

Laat je baas weten dat je zonder kilometervergoeding geen werk-werk verplaatsingen meer uitvoert. Hij moet dan maar vervoer ter beschikking stellen. Misschien op zoek gaan naar ander werk ?

Reclame

Terug naar “Andere”