Douchen tijdens arbeidstijd

Dalim
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Douchen tijdens arbeidstijd

#1 , 05 apr 2024 15:52

Hallo!

Vandaag een discussie gehad met de depot manager ivm douchen tijdens de arbeidstijd, hij vertelde dat dit niet mocht waarop ik contact heb opgenomen met het hoofdkantoor, zij hebben dan contact met hem opgenomen.

Momenteel mag ik toch douchen het laatste kwartier van de werkdag maar dat zou enkel en alleen zijn omdat het in een andere depot goedgekeurd word aan gelovigen die moeten douchen voor het bidden… ( beetje raar vind ik )

Ik werk als servicemedewerker, mijn job houd in dat ik bij klanten en bedrijven service ga uitvoeren die bestaat uit:

•deurmatten wisselen
•vuilbakken op de vrouwen toiletten (maandverband vuilbak)
•sanitaire voorzieningen leveren
•katoenen handdoek rollen leveren en ophalen
•luchtverfrissers/batterijen wisselen op toiletten en kleedkamers
•laden en lossen van de bakwagen
•ect..

Alles bij elkaar een fysiek zware job die me een onrein gevoel geeft waardoor ik me wil douchen al dan niet tijdens arbeidstijd.

De matten en vuilbakken stinken meestal heel hard en al zeker wanneer de zon op mijn bakwagen zit.. dan is het net een oven in mijn laad ruimte.

Bedrijven waar we service uitvoeren is heel gevarieerd: scholen, slachthuizen, chemische bedrijven, overheidsinstanties, bloedtransfusie bedrijven, garagisten, auto fabrieken,….

Is de werkgever verplicht douche tijd te geven tijdens arbeidstijd?

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 apr 2024 18:24

https://werk.belgie.be/nl/themas/welzij ... rzieningen

Of de werkgever verplicht is onder de werkuren daar twijfel ik aan; of het verantwoord zou zijn daar ben ik voorstander van gezien het werk gerelateerd is.

LeenW
Berichten: 12860

#3 , 05 apr 2024 19:13

Neen, er bestaat zo geen algemeen recht. Tenzij verplicht in de sector of uw werkgever een toegeving doet, moet u douchen tijdens uw eigen tijd en in uw eigen faciliteiten.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2335
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 apr 2024 21:03

Of tenzij het in de CAO voorzien is, zoals er ook sectoren zijn die betaalde rusttijden hebben.

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 07 apr 2024 14:12

Bedrijf met meerdere depots ... is er daar een vakbondsvertegenwoordiging ?
Dan kan je daar je licht eens gaan opsteken.

Zou nogal gortig zijn dat ze douchen om religieuze redenen wél toelaten, maar niet omdat je vuil bent van het werk ...

Jo23
Berichten: 384
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 apr 2024 16:19

Beste,

Iedere werknemer kan een risicoanalyse aanvragen bij de interne (of externe) preventiedienst waaruit normaal gezien zal blijken dat bij sterk bevuilend werk het noodzakelijk is om te douchen vooraleer zich om te kleden. In de meeste CAO's en bedrijven wordt dit niet meegeteld als arbeidstijd, maar moeten de installaties wel conform de wetgeving zijn.

Objectief sterk bevuilend werk heeft uiteraard voorrang op godsdienstige motieven die niet worden voorzien in de wetgeving.

Indien dit geen oplossing biedt kan iedere werknemer zich wenden tot de inspectie welzijn op het werk van de provincie waar het bedrijf ligt. Er wordt altijd een dossier opgestart en de werkgever krijgt dan onaangekondigd bezoek en controle van het GPP en JAP.

https://www.vlaanderen.be/organisaties/ ... al-overleg

https://werk.belgie.be/nl/themas/welzij ... rzieningen

Douches
De werkgever stelt een douche met warm en koud water ter beschikking van de werknemers, indien:

- de werknemers worden blootgesteld aan overmatige warmte;
- de werknemers sterk bevuilend werk verrichten;
- de werknemers worden blootgesteld aan gevaarlijke chemische of biologische agentia.
Er wordt voorzien in één douche per groep van zes werknemers die gelijktijdig de arbeidstijd beëindigen.

Dalim
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 apr 2024 21:54

Bedankt voor de informatieve reacties, ik ben hiermee voldoende geïnformeerd!

Terug naar “Andere”