Verplicht verlof nemen

legallybond
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verplicht verlof nemen

#1 , 22 feb 2024 10:19

Ik ben enkele maanden geleden veranderd van werkgever en ben nu actief in een kleiner kantoor met +/- 20 medewerkers. Enkele weken geleden heeft er zich een situatie voorgedaan waar ik toch mijn twijfels bij had of dit correct was.

Het kantoor veranderde van IT-partner en alle gegevens op de server moesten gemigreerd worden. De migratie nam een hele dag in beslag en gebeurde op een weekdag. Hierdoor konden we een hele dag geen gebruik maken van onze programma's en bestanden. Het management had daarom beslist om die dag collectief een ADV dag op te nemen. Nu vroeg ik mij af in welke mate dit mag. Sommige collega's opperden (volgens mij terecht) dat we een dag op technische werkloosheid moesten gezet worden ipv verplichten een verlofdag op te nemen.

Ter info: ik weet niet of dit relevant is, maar er liggen standaard wel al enkele ADV dagen vast waarop we collectief verlof nemen. Zo zijn we gesloten tussen kerst en nieuwjaar en maken we soms de brug met wettelijke feestdagen. Deze lagen vast toen ik mijn arbeidsovereenkomst tekende. De dag van de migratie lag natuurlijk niet op voorhand vast en er werd 2 dagen op voorhand beslist om die dag collectief verlof te nemen.

Thomas_A
Berichten: 2335
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 feb 2024 05:47

Nee, kan niet.

Moet afhankelijk van de grootte van het bedrijf met inspraak van vakbond of rechtstreeks van de werknemers gebeuren. Bovendien moet dit sowieso ten laatste op 31 december definitief vastliggen.

denlowie
Berichten: 15929
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 feb 2024 11:32

Dit zou nooit aanvaard worden als Technisch werkloosheid .
Om van tijdelijke werkloosheid wegens technische stoornis te kunnen spreken, moeten de volgende voorwaarden gelijktijdig vervuld zijn:
De technische stoornis moet een geval van overmacht zijn.
Het betreft dus een onvoorzienbare gebeurtenis die zich voordoet buiten de wil (schuld) van de partijen

En ja een werkgever kan bepalen wanneer er ADV dagen genomen word , als deze niet vastgelegd zijn in het PC.
Deze kom ik zeer veel tegen in de horeca wereld, voor het nemen van betaalde feest dagen
.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Andere”