verlof prive-publieke sector

Veerle@be
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

verlof prive-publieke sector

#1 , 31 jan 2024 14:01

Hallo,

ik had een vraag naar advies bij de overstap privé - publieke sector.
Tot 15 september 2023 werkte ik in de privé en heb voor die datum daar al mijn wettelijk verlof opgenomen. Vanaf 15 september werk ik als federaal ambtenaar. Gezien het verlof daar gebaseerd is op het huidige jaar kreeg ik bij indiensttreding direct 8 dagen verlof (voor periode 15/09/2023-31/12/2023). Ik heb deze niet opgenomen. De job ligt me niet en 18 maart 2024 ga ik terug naar een functie in de privé-sector.
Mijn vraag is nu wat ik best doe met die 8 dagen verlof (van 2023).
Bedankt alvast voor jullie tips en advies!

Sirkii
Berichten: 5425

#2 , 31 jan 2024 17:43

Je ambtenarenverlof 2023 had je moeten opnemen in 2023. Die ben je dus “kwijt”.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jan 2024 18:24

Als het hier om een rechtmatig verlof ging, dan zal u dat worden uitbetaald bij einde uitdiensttreding. Ik stel mij echter de vraag over de rechtmatigheid, m.a.w. is hier sprake van een statutair ambtenaarschap, dan wel om een contractueel ambtenaarschap?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Vanessa-db
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 mar 2024 21:37

Beste
Als personeelslid met vakantieregeling volgens de publieke sector, krijg je vakantiedagen toegekend op basis van prestaties van het huidige jaar. Indien de opgebouwde dagen van vorig jaar, dus 2023, overdraagbaar waren naar 2024 kan je die alsnog opnemen. De vakantiedagen die je dit jaar opbouwt neem je dus best ook op voordat je ontslag neemt, want vakantiedagen vlgs het publiek stelsel worden niet uitbetaald. Als je terug gaat naar een werkgever met vakantie vlgs de private sector heb je vanaf 15/9 tot heden geen vakantiedagen opgebouwd. Je kan echter wel Europees verlof aanvragen. Maar aangezien je vorig jaar nog vlgs de private sector vakantierechten opbouwde van 1/1/23 tot 14/9/23 heb je bij je nieuwe toekomstige werkgever deze dagen als terug te vorderen vakantiedagen. Maw onbetaald dus omdat ze je werden uitbetaald bij uitdiensttreding op 15/9/23.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 mar 2024 12:05

#1 Zolang er geen antwoord komt op #3, kan hier geen zinnig antwoord op gegeven worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”