Kunnen ADV dagen wel overdraagbaar zijn naar volgend jaar?

CoderDJ19
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Kunnen ADV dagen wel overdraagbaar zijn naar volgend jaar?

#1 , 07 dec 2023 20:40

Situatie:

5 maanden geleden ben ik met mijn allereerste job begonnen (als interim, voor het geval dit belangrijk moest zijn). Ik werk in een 40-uren week en daardoor heb ik ondertussen al 5 ADV dagen opgebouwd. Een paar weken geleden ben ik overeengekomen met het bedrijf waar ik voor werk dat ik in de laatste week van december 3 ADV dagen ga opnemen, waardoor ik dus nog 2 ADV dagen zou overhebben.

Nu was ik in de veronderstelling dat ik die gewoon simpelweg kon overdragen naar volgend jaar en dat is ook wat de persoon met wie ik mijn verlof geregeld had zei. Maar nu lees ik op verschillende websites dat wettelijke verlofdagen en ADV dagen eigenlijk niet overgezet kunnen worden naar volgend kalenderjaar. Dus nu vraag ik mij af hoe dat juist zit. Heeft mijn bedrijf het fout en zou ik eigenlijk die 2 dagen nog dit jaar moeten kunnen opnemen? Of hebben ze gelijk en zijn ze wel prima overdraagbaar in bepaalde gevallen, waaronder nu? Misschien omdat ik nog maar 5 maanden aan met werken ben of zo (is maar de eerste verklaring die me nu te binnen schiet)?

Ik ga het uiteraard sowieso nog eens vragen morgen, maar ik had al gehoopt om hier een antwoord te krijgen, zodat ik ook zeker weet dat ze mij geen foute dingen vertellen en dat alles correct verloopt. Bedankt alvast!

Thomas_A
Berichten: 2336
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 dec 2023 21:25

ADV-dagen kunnen inderdaad niet worden overgedragen.

Enige waar bedrijven flexibel in kunnen zijn, zijn extra verlofdagen die bv. bedrijfseigen, gebaseerd op anciënniteit of leeftijdsgebonden zijn. Echter bepaalt je werkgever hierrond de policy, dus ook dan is het niet altijd zo dat deze onbeperkt overgedragen kunnen worden.

Mogelijk is hun ervaring dat de controle hierop niet zo strikt is als er geen klachten zijn. Ik heb wel weet dat dit strenger gecontroleerd wordt als er tijdens het jaar sprake is geweest van economische werkloosheid in het bedrijf. Dan kan je niet zomaar toelaten dat verlof niet eerst opgenomen is.

Reclame

Terug naar “Andere”