Ouderschapsverlof

Darliiing
Topic Starter
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

Ouderschapsverlof

#1 , 06 okt 2023 09:55

Hoi,

Hopelijk kan iemand mij even helpen, aangezien mijn vakbond vandaag niet bereikbaar is...

Op 20 juli ben ik bevallen van mijn 1e kindje, nu loopt mijn bevallingsrust dus aanstaande donderdag af.
Helaas ben ik in maart dit jaar (toen 17w zwanger) mijn werk kwijtgeraakt (interim contract niet verlengd) en sindsdien ook geen nieuw werk meer gevonden.
Maar ik zou graag nog ouderschapsverlof nemen, aangezien we pas kinderopvang hebben vanaf december.
Nu kan ik dus alleen niet duidelijk vinden of ik, als werkloze, dit ook kan aanvragen? Want er staat wel altijd bij dat je dit moet aanvragen bij je werkgever, maar die heb ik dus niet?
En ik wil niet ´profiteren´ door 2,5 maand op de werkloosheid te staan en niet te kunnen gaan solliciteren :/

Kun je dus, als werkloze, ook ouderschapsverlof aanvragen? Of gaat dat totaal niet?

Meeboohh
Berichten: 50

#2 , 06 okt 2023 10:37

Neen dat gaat niet.

Om ouderschapverlof te kunnen nemen, moet je een werknemer in loondienst zijn die tewerkgesteld is bij een werkgever onderworpen aan het Belgische recht en moet je een loon ontvangen waarop sociale bijdragen worden betaald voor de RSZ, met inbegrip van bijdragen voor de werkloosheid.
Het recht op ouderschapsverlof wordt je toegekend als je in de loop van de 15 maanden die aan de aanvraag bij de werkgever voorafgaan gedurende 12 maanden (niet noodzakelijk opeenvolgend) door een arbeidsovereenkomst met je werkgever verbonden was.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 okt 2023 19:17

In het kader van werkloosheid en zwangerschap kan je o.a. de volgende rubriek lezen: https://www.parentia.be/nl-WA/gezinsadm ... 20geboorte.

Zie ook: https://www.riziv.fgov.be/nl/themas/zwa ... lozen.aspx
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Andere”