Juridisch adviseur

bnp
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Juridisch adviseur

#1 , 04 jun 2023 16:24

Hallo,

Ik studeer binnenkort af en heb dan een bachelordiploma rechtspraktijk op zak. Ik was al eens aan het opzoeken naar eventuele mogelijkheden. Ik dacht aan juridisch adviseur als zelfstandige, maar ik zou graag even wat meer informatie hieromtrent krijgen. Is dit überhaupt 'mogelijk/verstandig' om als pas afgestuurde hieraan te beginnen?
Hoe start je hiermee? Welke formaliteiten moeten er worden vervuld? Andere belangrijke info?

Bedankt!

basejumper
Berichten: 4626
Locatie: Diest

#2 , 04 jun 2023 21:46

Beste

Acht je dit zelf een goed begin? Je wil juridisch adviseur worden maar slaagt er niet in zelfredzaam de startformaliteiten op te zoeken
Wie is je doelgroep? Welke toegevoegde waarde denk je te kunnen geven? Hoe evalueer je de concurrentie met advocaten en notarissen?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jun 2023 23:27

Persoonlijk zou ik je willen aanraden om eerst enkele jaren ervaring op te doen in een werknemersrelatie. Daarna kan je je nog altijd als zelfstandige vestigen, misschien na eerst een tijdje als zelfstandige in bijberoep. Hoe wil je adviezen geven als je nog geen praktijkervaring hebt opgedaan. Tenslotte wil ik je er toch wel op wijzen dat bachelors in de rechtpraktijk geen juristen zijn. Misschien eens kijken: https://www.vdab.be/vindeenjob/jobs/juridisch-adviseur
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 jun 2023 23:53

Naast de opmerkingen van de andere bijdragers aan dit forum, zou ik ook verwachten dat dit al aan bod gekomen is in de opleiding. Elke Hogeschool geeft informatie welke de mogelijkheden na afstuderen zijn.

De doelstelling van een bachelor rechtspraktijk is niet om zelf juridisch advies te geven. Niet als zelfstandige, maar eigenlijk ook niet in dienstverband. Dossierbeheerder bij een advocaat, in een notariskantoor of juridische dienst van een bedrijf behoort wel tot de reële mogelijkheden.

Jo23
Berichten: 382
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 jun 2023 10:37

Aanvullend: indien je droom is om ooit op zelfstandige basis juridisch advies te geven overweeg dan het schaklelprogramma naar master in de rechten. Informeer u bij verschillende universiteiten, ik ken persoonlijk een aantal juristen die via die weg hun master hebben behaald. Hier enkele links als voorbeeld, maar schakelen kan uiteraard aan elke universiteit.

https://www.vub.be/nl/studeren-aan-de-v ... de-rechten

https://www.uhasselt.be/documents/BROCH ... 18-web.pdf

Evi (Odos)
Berichten: 356
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#6 , 05 jun 2023 20:03

Ik ben het niet helemaal eens met bovenstaande reacties. Dat ik zelfs rechtspraktica ben maakt me wellicht niet geheel objectief ;)
Juridisch advies geven kan perfect. Wat niet kan is pleiten of hun vertegenwoordigen, maak dat altijd heel transparant en vanaf het eerste contact duidelijk.

Waar ik het wel mee eens ben: het is beter om eerst als werknemer wat ervaring op te doen, wat af te toetsen wat je graag doet in de sector en wat niet. Maar misschien vooral om te bepalen welke takken van het recht je het meest interesseren.

Tijdens mijn studies was dat vooral sociaal recht en familierecht. Mijn werkervaringen, maar veel meer nog het toeval in het leven, hebben duidelijk gemaakt dat ik voluit voor familierecht en familiaal vermogensrecht zou kiezen. Dat zijn dan ook de enige domeinen waarin ik met vertrouwen juridisch advies durf geven. Zelfs al weet ik over huurrecht, vastgoedrecht, staatsrecht enz. ook wel een en ander, je kan nooit volledig up to date zijn en blijven in alle rechtsdomeinen, daarvoor leven we in een veel te ingewikkeld land en een te snel veranderende maatschappij.

In tegenstelling tot 20 jaar geleden toen ik afstudeerde vind je nu heel veel vacatures waarin specifiek gevraagd wordt naar rechtspraktijk. Ook juristen hebben intussen de waarde leren kennen van deze opleiding en die is voor mij dat we heel snel correcte informatie kunnen vinden en dat we perfect zelfstandig verzoekschriften of conclusies kunnen opstellen.

Of je dat schakelprogramma volgt is een individuele keuze. Er is wellicht wel een reden waarom je voor rechtspraktijk koos en niet voor rechten. Mij persoonlijk zei dat theoretische minder, ik heb ooit enkele vakken van het schakeljaar afgewerkt, van de master is nooit gekomen en dat is ook mijn ambitie niet meer. Blijven studeren en bijleren moet je sowieso in deze sector.

Veel succes in je eerste stappen op de arbeidsmarkt!
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Franciscus
Berichten: 38601

#7 , 05 jun 2023 20:12

Volledig mee eens.
Zie ook PB

Terug naar “Andere”