Verrekening enkel vakantiegeld

zaekei7
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verrekening enkel vakantiegeld

#1 , 25 mei 2023 13:33

Mijn situatie, enigszins versimpeld:

Vóór 2022 geen vakantiedagen opgebouwd. Geheel 2022 gewerkt en dus 20 vakantiedagen opgebouwd. Ontslag per eind 2022 met uitbetaling van vertrekvakantiegeld, zijnde enkel vakantiegeld (EVG) vakantiedagen en dubbel vakantiegeld (DVG).

Vanaf januari 2023 leefloon, geen werkloosheidsuitkering vanwege te kort arbeidsverleden.

Vakantieattest vakantiedienstjaar 2022 - vakantiejaar 2023 toont recht op 20 vakantiedagen voor 2023 met daarbij het uitbetaalde EVG, zijnde ca. een maandloon.

Stel nu dat ik op 1 december 2023 in dienst treed bij een nieuwe werkgever. Omdat ik dan net 11 maanden thuis heb gezeten, zal ik natuurlijk geen 20 vakantiedagen gaan opnemen in december 2023.

Vraag: Wat gebeurt er nu precies als ik de nieuwe werkgever dat vakantieattest overhandig? Begrijp ik het goed dat die nieuwe werkgever dan in het volledige uitbetaalde EVG in december 2023 gaat inhouden, dus ik vrijwel geen loon overhoud? Dat zou erg onrechtvaardig voelen, omdat ik die 20 dagen echt niet allemaal meer in december 2023 kan opnemen natuurlijk.

Eerder topic waarin dit werd besproken: https://juridischforum.be/viewtopic.php?f=11&t=106567 Maar de eerste antwoorden lijken het probleem van de vraagsteller niet echt te begrijpen. Na herhaling van zijn vraag, volgt nog slechts één kort antwoord dat zegt dat overhandiging van het attest niet verplicht is (@denlowie). Dat topic is inmiddels gesloten.

Graag leg ik daarom de vraag nogmaals voor, in de hoop op wat nieuwe/uitgebreidere reacties.

Meer specifieke vragen bijvoorbeeld:
  • Zou het echt zo onrechtvaardig gaan dat als ik het vakantieattest overhandig ik een maandloon kwijtraak ook als ik ze redelijkerwijs niet meer kan opnemen?
  • Is mijn enige mogelijkheid om dat te voorkomen het achterhouden van het vakantieattest?
  • Of zie ik iets over het hoofd/is het niet zo zwart-wit? Bijv. hier en hier wordt gesproken over uitbetaling van niet-uitgeputte wettelijke vakantiedagen in het geval van onmogelijkheid om de vakantie op te nemen. Waar staat dit in de wet/KB? En bij indiensttreding op 1 december 2023 is dit misschien wel evident, maar stel dat ik 1 oktober 2023 in dienst zou treden, zou je dan nog steeds kunnen zeggen dat het onmogelijk is om alle 20 vakantiedagen op te nemen? Hoe de werkgever te overtuigen een deel uit te betalen?
  • Of is er nog iets anders dat ik over het hoofd zie?
  • Mag het vakantieattest echt achterhouden worden? Zie bijv.
    • Art. 48. Op het ogenblik dat de bij artikel 46 bedoelde bediende (of leerling-bediende) zijn vakantie neemt, levert hij de attesten ontvangen bij toepassing van dit artikel af aan de werkgever die hem alsdan te werk stelt.
      -- KB 1967-03-30
    • Door @denlowie al genoemd in eerdergenoemd topic:
      Art. 2 Het is de werknemer verboden van de vakantie waarop hij recht heeft, af te zien.
      -- Wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers gecoördineerd op 28 juni 1971. Maar ziet dit verbod ook op deze situatie van wisseling van werkgever? Wat is de sanctie?
  • Ik krijg ook de indruk dat het erg ongebruikelijk is om je vakantieattesten niet te overhandigen. Heeft het nog andere nadelige gevolgen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 mei 2023 19:54

luister ik zeg je dit niet officieel maar overhandig dood gewoon geen vakantie attesten, u weet er niks van , u kunnen ze nooit u vakantie geld terug eisen en enkel mocht je december stempelen zal je GEEN werkloosheid krijgen maar als u werkt de laatste maand is er niks aan de hand .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Andere”