Wat telt als kantoordag?

Orchid4
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Wat telt als kantoordag?

#1 , 24 mei 2023 10:37

Beste,

Gezien er nogal veel discussie rond lijkt te zijn op mijn bedrijf hierover, had ik een vraag.

Er is een verplichting om een x-aantal dagen aanwezig te zijn op kantoor. En ook een verplichting om een x-aantal dagen te telewerken. Dit houdt een serieus gepuzzel in, zeker omdat verlofdagen niet meetellen als kantoordag volgens mijn manager.

Er was een verplichte opleidingsdag. Telt dit als kantoordag of telewerk?
Uiteraard wenst mijn manager dit te tellen als telewerk, maar ik heb die dag niet van thuis gewerkt, ik was op verplaatsing voor opleiding. Nu eist zij dat ik een dag van mijn verlof intrek om naar kantoor te komen. Zij verschuilt zich achter het feit dat dit van HR komt, maar na navraag hier te doen, blijkt het gewoon van haar zelf te komen (beetje machtsmisbruik langs haar kant, zoals ze nogal veel doet sinds haar promotie...).

Is er specifieke wetgeving hierover?
Niet zo zeer over het verplichten van intrekken van verlof, want daar heb ik al iets over gevonden, dat dit niet mag. Maar of opleidingsdagen gelijk staan op een werkdag op kantoor of telewerk?

Alvast bedankt!

LeenW
Berichten: 12828

#2 , 24 mei 2023 10:53

Telewerk kan nooit zomaar verplicht worden. De werkgever moet u de mogelijkheid geven om op locatie te werken.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 24 mei 2023 11:31

Telewerk is na de acute Coronaperiode alvast geen nationale plicht meer. En het is ook geen recht, maar een afspraak tussen werkgever en werknemer. Telewerk houdt per definitie in dat je je werkopdrachten via PC en telefoon (of schriftelijk) kan afwerken. een opleiding is telewerk, als je het inderdaad vanaf je thuisbureau (of via een antennekantoor) op PC kan volgen.
Kan dat niet, dan is het geen telewerk. Contateer eenvoudigweg HR van je bedrijf om de zaken duidelijk te stellen tov het management. Want het spoort niet helemaal wat je leidinggevende beweert.

Reclame

Orchid4
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 mei 2023 12:14

Telewerk kan nooit zomaar verplicht worden. De werkgever moet u de mogelijkheid geven om op locatie te werken.
Wij hebben een addendum ondertekend aan ons arbeidscontract waarin werd opgenomen dat wij x-aantal dagen verplicht op kantoor moeten zijn en dat wij x-aantal dagen moeten telewerken.

Orchid4
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 mei 2023 12:16

Telewerk is na de acute Coronaperiode alvast geen nationale plicht meer. En het is ook geen recht, maar een afspraak tussen werkgever en werknemer. Telewerk houdt per definitie in dat je je werkopdrachten via PC en telefoon (of schriftelijk) kan afwerken. een opleiding is telewerk, als je het inderdaad vanaf je thuisbureau (of via een antennekantoor) op PC kan volgen.
Kan dat niet, dan is het geen telewerk. Contateer eenvoudigweg HR van je bedrijf om de zaken duidelijk te stellen tov het management. Want het spoort niet helemaal wat je leidinggevende beweert.
Het was een opleidingsdag van een externe firma, buiten kantoor en dus niet te volgen via de PC van thuis. Het was opleiding op locatie.
Is er hier wetgeving rond toevallig?

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#6 , 24 mei 2023 13:13

Beste

Indien er een addendum getekend werd of het bedrijf heeft een CAO hierover telt enkel thuiswerk als thuiswerk.
Een opdracht buitenshuis is wel degelijk ‘aanwezig op kantoor’.
Ik werk met een aantal medewerkers die geacht worden de helft van de tijd telewerk te doen en de helft op kantoor. Betekent de ene week 2 dagen, andere week 3 dagen. Zij zijn zeer geregeld aanwezig op regio meetings, ze voeren coaching opdrachten uit enz. Alle professionele activiteit die geen telewerk is in zuivere zin, staat gelijk met kantoor aanwezigheid. Je was aanwezig op kantoor of op een plaats die je werkgever aanduidde. Je mocht die dag geen telewerk doen, dus kan het ook niet in mindering gebracht worden van contingent telewerk.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Andere”