Gebruik van mijn stem door ex-werkgever

LizzyB
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Gebruik van mijn stem door ex-werkgever

#1 , 24 apr 2023 21:30

Hi,

Twee jaar geleden sprak ik voor mijn toenmalige werkgever enkele telefoonbandjes in. Deze worden tot op heden nog gebruikt. Ik voel mij hier persoonlijk niet zo goed bij, omdat ik hier niet meer werkzaam ben en omdat het me raar lijkt dat klanten binnen misschien wel 10 jaar nog altijd mijn stem te horen krijgen.

Ik heb die bandjes destijds in mijn eigen tijd in het weekend bij me thuis opgenomen. Echter wel met mijn werktelefoon. Ik vermoed dat ik bewijs nodig heb dat ik deze degelijk in mijn eigen tijd heb opgenomen en dus niet tijdens betaalde werktijd? Of is dit niet van belang? Valt dit onder wet van de privacy? Of...?

Alvast hartelijk bedankt om me verder te helpen!

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#2 , 24 apr 2023 21:43

Lizzy

Je hebt dat gepresteerd tijdens je dienst voor dat bedrijf. Dus het bedrijf mag dat gebruiken. Waar en wanneer je dat deed is niet relevant. Je hebt zelf beslist dat ter beschikking te stellen.
Er zijn tal van bedrijven waar intern video’s en instructie filmpjes worden gemaakt. Die gaat men ook niet weg gooien omdat er iemand niet meer werkt… Dus juridisch weinig kans. Maar je kan het vriendelijk vragen. Want even een nieuwe stem inspreken kost niet veel moeite.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

LeenW
Berichten: 12824

#3 , 24 apr 2023 21:53

Dat is inderdaad eigendom van het bedrijf. Iemand die software schrijft voor zijn werkgever en dan een andere job vindt, mag die software ook niet terugeisen.

Zoals hierboven gezegd, vragen staat vrij, maar als bedrijf zijnde zou ik dan wel een vergoeding durven vragen voor het extra werk. Het zal er mogelijk een beetje van af hangen hoe u daar vertrokken bent.

Reclame

LizzyB
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 apr 2023 22:23

Hartelijk bedankt voor de informatie!

Thomas_A
Berichten: 2295
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 apr 2023 07:09

Helemaal eens met basejumper en LeenW.

Hoewel juridisch niet nodig, wordt regelmatig een aparte overeenkomst opgemaakt bij het figureren in bedrijfsfilmpjes of gebruiken van een stem in reclame, net om expliciet af te spreken:
1. Of hiervoor een extra vergoeding voorzien is
2. Dat het materiaal nog mag gebruikt worden na beëindigen van de arbeidsovereenkomst.

Sidenote: vele bedrijven maken wel een uitzondering voor testimonials op de vacaturepagina van de eigen website. Die worden vaak snel verwijderd.

Beetje raar als er promo gemaakt wordt hoe leuk het er werken is door iemand die intussen opgestapt is. :-)

Terug naar “Andere”