Onterecht ontvangen uitkeringen

Schaevertje
Topic Starter
Berichten: 68

Onterecht ontvangen uitkeringen

#1 , 13 apr 2023 22:14

Ik heb een brief ontvangen van mijn ziekenfonds. Er zou voor een bepaalde periode teveel uitkering aan mij zijn uitbetaald.
Nu gaat dit over laattijdige aangifte. Dat klopt, ik heb een keer mijn verlenging een dag te laat binnen gebracht. Bij laattijdige aangifte wordt er 10% afgehouden.

En nu, 4 maanden later, heeft iemand precies ontdekt dat er een fout gemaakt is en men vergeten is die 10% af te houden. En wil men het teveel betaalde gedeelte terugvorderen.

Maar... was er geen wetgeving die zegt dat men geen uitkeringen mag terug vorderen indien er door de mutualiteit een fout wordt begaan?
Uiteindelijk bepaal ik toch niet hoeveel ik krijg uitbetaald?
Plus, bij het te laat binnen brengen van de verlenging werd mij mondeling meegedeeld van die 10% die afgehouden wordt, wat nu blijkbaar niet gebeurd was.
Foutje, kan gebeuren. Maar lijkt me niet de bedoeling dat ik er voor moet opdraaien?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007
Berichten: 1812

#2 , 14 apr 2023 08:28

Klopt volledig, maar ziekenfondsen lijden heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel aan geheugenverlies.
Ze doen alsof ze dat niet weten.
https://www.cm.be/media/Jaarverslag-CM- ... -18257.pdf

Zie o.a. verslag van een ombudsman ( o.a. op pag 11 ).
Eigenlijk een grote schande wat sommige ziekenfondsen uitspoken

Uiteraard betaalt het zeikenfonds liefst niks uit eigen zak, want die fouten moeten zij zelf ten laste nemen als ziekenfonds.

Je kan hen zeggen dat je klacht ( via mail bv. ) bij het RIZIV gaat indienen, wie weet doen ze dan in hun broek.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 apr 2023 15:38

#2 U gaat naar mijn bescheiden mening toch wel scherp door de bocht. Je kan je hier immers de vraag stellen, wie heeft de fout gemaakt, de cliënt of het ziekenfonds? Persoonlijk meen ik dat het ziekenfonds in deze geen fout heeft gemaakt. Meer nog het ziekenfonds is verplicht om dit bedrag terug te vorderen.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

jefke007
Berichten: 1812

#4 , 14 apr 2023 16:40

Bij een laattijdige aangifte van een arbeidsongeschiktheid, moet het ziekenfonds ONMIDDELLIJK die 10 % inhouden, en ze niet ACHTERAF terugvorderen.
Duidelijk een fout van het ziekenfonds.

Laatijdige aangifte wordt als men het werk correct doet, onmiddelijk vastgesteld en niet een aantal weken later nadat men het ten onrechte uitbetaald heeft.
Cliënt heeft ook een ' fout' gemaakt, maar daar is wettelijk voorzien dat bij een laattijdige aangifte die 10 % gewoon word afgehouden.

Als het ziekenfonds moeilijk blijft doen, zou ik TS aanraden om een mailtje naar het RIZIV te sturen.

jefke007
Berichten: 1812

#5 , 14 apr 2023 17:48

wordt afgehouden met dt uiteraard

Schaevertje
Topic Starter
Berichten: 68

#6 , 14 apr 2023 21:54

#2 U gaat naar mijn bescheiden mening toch wel scherp door de bocht. Je kan je hier immers de vraag stellen, wie heeft de fout gemaakt, de cliënt of het ziekenfonds? Persoonlijk meen ik dat het ziekenfonds in deze geen fout heeft gemaakt. Meer nog het ziekenfonds is verplicht om dit bedrag terug te vorderen.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
:?:
Ik ga naar de mutualiteit, breng mijn verlenging binnen, ik blijk een dag te laat en men zegt dat men dan 10% moet afhouden. Allemaal ok voor mij. Ik krijg bedrag x gestort. Ik ga er van uit dat de mensen van de mutualiteit hun job wel kennen. Moet men bij elke storting gaan controleren of het bedrag wel klopt?

Schaevertje
Topic Starter
Berichten: 68

#7 , 14 apr 2023 22:00

Klopt volledig, maar ziekenfondsen lijden heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel aan geheugenverlies.
Ze doen alsof ze dat niet weten.
https://www.cm.be/media/Jaarverslag-CM- ... -18257.pdf

Zie o.a. verslag van een ombudsman ( o.a. op pag 11 ).
Eigenlijk een grote schande wat sommige ziekenfondsen uitspoken

Uiteraard betaalt het zeikenfonds liefst niks uit eigen zak, want die fouten moeten zij zelf ten laste nemen als ziekenfonds.

Je kan hen zeggen dat je klacht ( via mail bv. ) bij het RIZIV gaat indienen, wie weet doen ze dan in hun broek.
Onderaan de brief van de mutualiteit staat dat er bij betwisting een verzoekschrift bij de arbeidsrechtbank moet worden geleverd. Ik denk dat dat nog het beste is?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 apr 2023 22:22

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

jefke007
Berichten: 1812

#9 , 15 apr 2023 00:40

https://www.knack.be/nieuws/ziekenfonds ... erugeisen/

Ziekenfondsen mogen foute uitkeringen niet meer terugeisen, als ze zelf een fout gemaakt hebben
Die 10 % moesten ze inderdaad afhouden, maar ze hebben het te laat gemerkt, dus een fout van het ziekenfonds
( Ik vind het ook wel een straffe wet dat men geen fouten meer mag maken, of men moet met de eigen bestuurskosten betalen,maar wet is wet )

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 15 apr 2023 17:18

#9, het arrest waar u naar verwijst gaat om een administratieve vergissing. In deze casus gaat het niet om een administratieve vergissing maar om de uitvoering van een administratieve regeling zoals voorgeschreven door het RIZIV. Ik vrees dan ook dat u een foute interpretatie geeft aan dit arrest.
Het staat betrokkene altijd vrij om een hoger beroep in te stellen of hij gelijk zal krijgen is uiteraard een heel andere kwestie.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

jefke007
Berichten: 1812

#11 , 15 apr 2023 17:57

In 99,99 % van de situaties vermindert men die 10 % wegens laattijdige aangifte gewoon onmiddellijk.
Hier is normaal door een slordigheid ( = fout ) van het ziekenfonds die 10 % niet ingehouden, dus wel degelijk een fout.
Waarschijnlijk heeft men bij een toevallige controle ACHTERAF gezien dat men die 10% is vergeten te verminderen,maar dat is uiteraard ook een fout

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#12 , 15 apr 2023 18:42

Dit wordt een oeverloze discussie. T.S. heeft de nodige argumenten en tegenargumenten gehoord. Hij kan zich nu perfect een beeld vormen van wat hem of haar te doen staat.

Ik sluit dit topic hierbij af.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”