Concurrentiebeding freelancer

cgr
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Concurrentiebeding freelancer

#1 , 12 feb 2023 16:51

Momenteel werk ik als zelfstandige via een tussenpartij voor een klant. Binnenkort loopt dit contract af en wil ik rechtstreeks aan de klant factureren. Bij gevolg treedt het niet concurrentiebeding in werking. Daar staat een forfaitair bedrag in en een extra bedrag per dag dat de schending voortduurt. In welke mate is het redelijk om bovenop het forfaitaire bedrag nog een extra schadevergoeding te claimen? Wat zijn de mogelijkheden? Ik denk bv ook aan de piste om een nieuwe vennootschap op te starten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 12 feb 2023 16:55

https://www.jureca.be/gratis-juridisch- ... ntiebeding

Dit is uiteraard een standaardzaak waar een niet-concurrentiebeding voor bedacht werd. Probeer eventueel een afkoopsom overeen te komen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 feb 2023 10:55

Ik zou toch zeer oppassen als je een nieuwe vennootschap op richt u aandeelhouder en/of zaakvoerder .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 13 feb 2023 12:46

Ik dacht dat een freelancer volledig vrij moest zijn om als freelancer aanzien te worden.
Met dat concurrentiebeding is hij dan toch weer aan iemand gebonden. Is het dan wel wettelijk?

LeenW
Berichten: 12839

#5 , 13 feb 2023 12:50

Ik dacht dat een freelancer volledig vrij moest zijn om als freelancer aanzien te worden.
Met dat concurrentiebeding is hij dan toch weer aan iemand gebonden. Is het dan wel wettelijk?
"Freelancer" is geen wettelijke term.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 feb 2023 13:26

Ik dacht dat een freelancer volledig vrij moest zijn om als freelancer aanzien te worden.
Met dat concurrentiebeding is hij dan toch weer aan iemand gebonden. Is het dan wel wettelijk?
In sommige sectoren het ideale om zwartwerkt te verrichten, en de term voor schijnzelfstandigen te maskeren.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 13 feb 2023 16:21

Sorry, ik bedoelde eigenlijk zelfstandige.

Terug naar “Andere”