Schijnzelfstandige

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

Schijnzelfstandige

#1 , 16 jan 2023 09:35

Iedereen kent dit fenomeen !

Maar ik doe betalingen voor een oude vriendin aan een thuisverzorging van verplegers .

Deze worden gefactureerd via een externe firma , tot hier niks aan de hand .

Nu zie ik op het uittreksel van de gedane diensten dat deze verschillende mensen verplegers zijn in bij beroep en deze werken in een ziekenhuis .

Deze werken als zelfstandige bij één en de zelfde thuisverzorging, en zij worden betaald door deze firma .

De vraag is zijn dit schijnzelfstandige ??? of is er een speciale regeling voor de zorg ??

Ik hoorde altijd werken onder leiding gezag en toezicht dat men dan kan spreken over schijn zelfstandigen .

De uren en dagen worden bepaald door de firma, als ook de klanten zijn klanten van de firma .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dako
Berichten: 333

#2 , 16 jan 2023 16:57

Er zijn verschillende criteria die globaal beoordeeld worden voor de beoordeling van schijnzelfstandigheid.

Hoewel deze thuisverplegers o.a. niet kunnen beslissen over de planning en timing lijkt mij dit voortvloeisel uit de activiteit. Het vast liggen van uren en dagen van rondes lijkt mij nogal logisch in het welzijn van de patiënten, je kan het niet maken om patient A op maandag om 6u uit zijn bed te halen, dinsdag om 11u en woensdag niet omdat de freelancer geen zin had om zijn ronde af te maken en zijn kinderen naar school wou doen.
Hij kan dus niet beslissen wie/wanneer maar heeft normaal altijd zelf de keuze om bepaalde rondes wel/niet te doen, zonder hiervoor een verklaring te moeten afleggen. Een subcontractor kan vb ook niet zelf kiezen wanneer hij het onderhoud van de kraker doet in de Antwerpse haven, dit zal ook vooraf (voor de opdracht) bepaald zijn maar dat maakt hem nog geen schijnzelfstandige, hij kan vrij kiezen of hij de opdracht aanvaard of niet.

Volgens mij is er geen hiërarchische controle op het uitgevoerde werk en zijn de thuisverplegers zelf verantwoordelijk voor de medische behandeling (hoe te behandelen/ welke materialen/ wat best is, dus zelf te beslissen) en moeten ze hiervoor ook geen verantwoording afleggen. Vermelding in het dossier is louter voor medische opvolging, niet voor beoordeling.

Thuisverplegers hebben de vrijheid om ook bij een andere firma werkzaamheden te aanvaarden of om bepaalde periodes (vakantie - geen zin) geen opdrachten te aanvaarden. Vaak word zelfs overeengekomen dat aanvaarde opdrachten uitgevoerd moeten worden, eventueel door zelf andere verpleegkundige te voorzien (wat mogelijks iemand van dezelfde groep is)

Hoewel de aangehaalde punten in bepaalde gevallen zeker kunnen wijzen op schijnzelfstandigheid lijken mij deze inherent aan de activiteit en het welzijn van de patiënten en dus relatief eenvoudig te weerleggen. Indien daarnaast zowel contractueel als in de praktijk alle overige regels gerespecteerd worden is er m.i. geen sprake van schijnzelfstandigheid.

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jan 2023 21:38

Dank u .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Andere”