Arbeidstijd in de openbare sector

Luka DS
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Arbeidstijd in de openbare sector

#1 , 11 jan 2023 01:00

Ik heb een vraagje over de arbeidstijd in de openbare sector
http://www.ejustice.just.fgov.be/eli/we ... 134/justel

Mijn vraag gaat specifiek over het HOOFDSTUK III. - Arbeids- en rusttijden, waarin ik lees dat er per tijdvlak van vierentwintig uur een rustperiode van elf opeenvolgende uren moet zijn. Er kan hier in bepaalde gevallen van afgeweken worden, maar dan dient er wel een gelijkwaardige periode van inhaalrust toegekend te worden.
§ 4. Behalve in het geval vermeld in § 2, 1°, worden de afwijkingen slechts toegestaan op voorwaarde dat gelijkwaardige periodes van inhaalrust toegekend worden in de loop van de veertien volgende dagen. Deze periode van veertien dagen kan door de Koning worden aangepast.

Hoe moet ik 'gelijkwaardige periode' hier interpreteren? Gaat dit effectief om de elf uren ononderbroken rust die opnieuw toegekend moeten worden binnen de veertien dagen, of gaat het enkel om de uren die terkort waren of de uren onderbreking in de uren rust?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jan 2023 18:45

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Luka DS
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jan 2023 12:36

Dank voor de link.
Ik had deze echter ook al doorlezen, maar ik kan nog steeds niet afleiden hoe ik de "inhaalrust" moet interpreteren.

Op de website van de FOD WASO staat volgende i.v.m. inhaalrust:
In de meeste van deze uitzonderingssituaties moet inhaalrust worden toegekend

Dit verwijst naar wat in de wetgeving als volgt staat:
§ 4. Behalve in het geval vermeld in § 2, 1°, worden de afwijkingen slechts toegestaan op voorwaarde dat gelijkwaardige periodes van inhaalrust toegekend worden in de loop van de veertien volgende dagen. Deze periode van veertien dagen kan door de Koning worden aangepast.

Reclame

Terug naar “Andere”