Werkmails naar privemail

NJLA
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Werkmails naar privemail

#1 , 22 dec 2022 18:35

Hallo

Ik zit met een luxeprobleem, maar wilde toch eens kijken of iemand er iets over te zeggen heeft.

Ik krijg van mijn werkgever (multinational met meerdere vestigingen in Belgie) regelmatig mails (meestal vanuit HR) op mijn privemail.

Daarnaast heeft iedere werknemer uiteraard ook nog een werkmail (voornaam.naam@bedrijf.iets). Ik vroeg of de meldingen in de toekomst naar mijn werkmail gestuurd konden worden.
Niet alleen omdat ik die dingen graag gescheiden hou, maar ook omdat het gewoon handiger is om in je werkmail een mapje "HR" te maken en al die communicatie daar in te pleuren. Maar daarnaast werk ik in een sector met strikte procedures en lijkt het nu alsof een deel van de beveiliging van de communicatie vanuit de werkgever op mijn schouders rust. Als in: als mijn privemail in verkeerde handen komt, vinden hackers ook informatie over mijn bedrijf. Ik ben dan verantwoordelijk, terwijl ik helemaal niet om die verantwoordelijkheid gevraagd heb.
Ik kreeg het antwoord dat dit niet mogelijk is...

Om maar niet te zeggen dat dit het hele punt van een werkmail onderuit haalt.

CAO's en arbeidsreglementen, daar doet onze werkgever niet zo heel enthousiast aan mee. Om maar te zeggen: ons meest recente arbeidsregelment is goedgekeurd begin 2011, verschillende jaren vooraleer er meer dan 1 vestiging was. En dat in een sector die toch wel behoorlijk evolueert...

Is er iemand die weet of ik hier iets aan kan doen?
Gaat het recht op deconnectie hier iets aan kunnen doen?
En kan ik gewoonweg mijn werkgever vragen mijn privemail uit mijn dossier te halen? (onder een GDPR-regel ofzo?)

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 dec 2022 19:02

Aangezien je over een “mapje HR” spreekt, neem ik aan dat mails over je arbeidsrelatie met het bedrijf naar je privé-mailadres gestuurd worden.

Genre loonbrieven, policies, melding opladingen maaltijdcheques, hospitalisatieverzekering, …

Heb dat bij de meeste werkgevers zo geweten via het privé-mailadres. In geval van fysieke post ook naar het huisadres i.v.m. via interne post voor de veiligheid.

Ik vind het ook correcter: het gaat over jouw werkrelatie als privé-persoon met het bedrijf. Niet om zaken die je “als werk” doet en die via je werkmail zouden verstuurd worden.

NJLA
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 dec 2022 19:20

Bedankt voor het snelle antwoord.

Over je laatste alinea, die insteek had ik nog niet bekeken. Dat zou een mogelijke denkwijze van de werkgever kunnen geweest zijn.
In mijn persoonlijke visie heb ik liever alle werkgerelateerde zaken in de werkmail, maar het kan zijn dat dit gewoon een kwestie van voorkeur is...

Voorbeelden van communicatie die ik in mijn privemail ontvang (beetje moeilijk aangezien het vaak heel sector- of bedrijfsspecifieke zaken zijn):
* lijst met data waarop komend jaar voorschotten en loonafwerking worden gestort
* er komt een bonus voor werknemers als een bepaalde doelstellingen worden bereikt de komende periode
* je maaltijdcheques kunnen verlengd worden
* er is een grote audit geweest in het bedrijf en we hebben goed gepresteerd (niet specifiek onze vestiging/afdeling)
* ook alle verschillende "what to do's" tijdens de coronaperiode

Het gaat om behoorlijk wat mails op den duur...

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 22 dec 2022 19:58

Bij uw eventuele langere afwezigheid bij ziekte of ongeval zal een collega uw werkmail moeten overnemen. Als alles van HR naar uw werkmail gezonden wordt kan die gewoon meelezen, en dat heb je waarschijnlijk liever niet.

Evi (Odos)
Berichten: 356
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#5 , 22 dec 2022 21:56

Dat is technisch vrij simpel op te lossen. Stel een regel in waarbij alle mails van afzender x automatisch doorgestuurd worden naar je werkmail en niet verschijnen in jouw postvak in.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 22 dec 2022 23:18

Wil je bij en na ontslag / zelf opstappen / pensioen nog aan die mails kunnen, dan laat je ze best naar je eigen adres sturen.

Vrij logisch toch dat HR gerelateerde dingen -die gaan over je eigen arbeidscontract etc - naar je privé gestuurd worden.

Terug naar “Andere”