ziek in loondienst / zelfstandige in bijberoep

DaSa2703
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

ziek in loondienst / zelfstandige in bijberoep

#1 , 25 nov 2022 22:26

Beste

Ik heb een vraag waar ik geen antwoord op kan vinden.
Ik ben voor 80% tewerkgesteld als zorgverlener in loondienst.

Echter, ben ik momenteel in ziekteverlof (binnen de periode die gedekt wordt door de werkgever) en ik wil eigenlijk mijn ontslag geven.
Ik heb de sprong gewaagd om te starten als zelfstandige in bijberoep en wil dit doortrekken na opzegperiode naar hoofdberoep. Er is geen concurrentiebeding en ik ben dus zelfstandig zorgverlener in bijberoep.

Wat ik me afvraag is het volgende: Mag ik mijn bijberoep blijven uitoefenen terwijl ik op ziekteverlof sta ten koste van de werkgever?
Mijn bijberoep brengt me mentaal veel steun bij en is fysiek minder zwaar ookal valt het binnen dezelfde categorie. Ik zie het niet zitten om terug aan de slag te gaan op dezelfde plek en voel me veel gelukkiger als eigen baas maar ik wil niet in de problemen komen tijdens de uitoefening van mijn bijberoep aangezien ik hier pas mee gestart ben en ik de nodige kosten aan het maken ben om dit bijberoep tot stand te brengen.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
loeki
Berichten: 267

#2 , 26 nov 2022 05:52

U bent of te wel ziek of te wel beter
Maar ziek zijn bij de een (Uw werkgever) en werken bij de ander (voor Uzelf) dat is uitgesloten en wettelijk ook niet mogelijk.
Als U op ziekenkas bent mag U zonder toestemming van de controle arts niet werken

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 nov 2022 06:05

Loekie geeft de juiste voorwaarde aan waaronder dit wel kan: met akkoord van de adviserend arts van uw ziekenfonds.

https://www.inami.fgov.be/nl/themas/arb ... theid.aspx

Een ziekte-uitkering is echter geen financiële ondersteuning van startende zelfstandigen.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 nov 2022 16:26

T.S. Als u mij toestaat. Het lijkt me bevorderlijk, zeg maar aangewezen, dat u dit ook even met uw werkgever te bespreken om te vermijden dat hij u ontslaat om ernstige redenen. Verder mag u geen enkele activiteit in welke hoedanigheid dan ook zonder VOORAFGAANDE toestemming van de medisch adviseur. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”