Mag werkgever websites blokkeren als ik VAA betaal voor privégebruik

Deyo
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Mag werkgever websites blokkeren als ik VAA betaal voor privégebruik

#1 , 20 okt 2022 16:54

Goedemiddag,

Ik heb een laptop van het werk. Toen ik deze kreeg werd me de vraag gesteld of ik deze ook privé wilde gebruiken, wat kon, maar dan moest er VAA betaald worden. Ik ben hier op ingegaan want het VAA woog niet op tegenover de aankoop van een privécomputer.

Echter merk ik sinds kort op dat er steeds meer websites geblokkeerd worden. Ik vroeg me af of dit wel helemaal correct is aangezien ik bijdraag om deze privé ook te mogen gebruiken.

Voor jullie het verkeerde denken, ik heb het in het bijzonder over websites waar ik een gokje kan wagen op een voetbalmatch of gezellig een rondje poker kan spelen tegen online tegenstanders.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 20 okt 2022 17:24

Lees er het beleid met betrekking tot het privé-gebruik van de laptop er eens op na.
Het is en blijft het toestel van je werkgever, die mag hier alles over beslissen, alleen heb je vanaf heden ook het recht om deze voor niet-werkgerelateerde zaken te gebruiken, wat geen carte blanche is natuurlijk.

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 20 okt 2022 18:02

VAA is belastingtechnisch, heeft niets met de overeenkomst tussen u en uw werkgever te maken.

Reclame

Werknemer1
Berichten: 63
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 okt 2022 20:20

Werkgevers kunnen er ook voor kiezen om een PC - Privé-plan aan te bieden. Daarmee kan je bijvoorbeeld een laptop aankopen en betaalt je werkgever je een deel terug. Als je werkgever zo'n plan aanbiedt, kan je dit ook terugvinden in jullie arbeidsreglement.

Daarnaast kan je inderdaad best even de laptop-policy van je werkgever nalezen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 okt 2022 17:24

Gezien je laptop zowel privé als voor het werk gebruikt en de laptop eigendom is van het bedrijf, lijkt het me niet meer dan normaal dat het bedrijf een policy oplegt ter bescherming tegen virussen, malware of wat dan ook. Als je werkelijk zelf wil bepalen welke websites je bezoekt, dan staat het je vrij om vooralsnog een eigen laptop aan te schaffen waarvoor je dan zelf je policy bepaalt. Let wel op ook dat je eigen pc goed beschermt. De cyberaanvallen komen vaak uit een onverwachte hoek.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”