Opleiding in vakantiedag

Schuldvraag
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Opleiding in vakantiedag

#1 , 16 okt 2022 07:37

Hallo iedereen

Onze werkgever geeft maandelijks opleidingen.
Deze keer is er een opleiding op een dag waarin ik vakantie aangevraagd heb (en die goedgekeurd is)
Nu verplicht mijn werkgever om toch op die vakantiedag te komen en de opleidingsuren als overuren door te geven.
Als collega’s hun wekelijkse vrije dag op de dag van de opleiding valt moeten ze ook verplicht komen werken.
Mensen die nachtshift gedaan hebben krijgen ook mondeling geen fijne dingen te horen als ze niet komen naar de opleiding vlak na hun nachtshift.

Ik vroeg me af in hoeverre dit wettelijk is?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Topicstarter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 okt 2022 10:02

Hallo

Ik heb geen expertise in recht etc, maar spreek even vanuit eigen ervaring.
Aan je post maak ik eruit dat je wss in de zorg werkt? Opleidingen, nachdienst... Kan verkeerd zijn.

Eigen ervaring (zorg);
- verschrikkelijk veel opleidingen in vrije dagen, maar, als je vakantie had moest je niet komen (volgens mij ook onwettig?) je hebt vakantie, dus werk mag je niet opeisen.
-wat betreft de mensen van de nacht dienst (ik doe nacht), is het eigenlijk vrij simpel. Ook bij ons worden er opleidingen etc gegeven, terwijl ik bvb de nacht gedaan heb en dan slaap. Ik ga gewoon niet. Ik ben niet zot; eerst 10 u werken en dan, terwijl het voor mij 'nacht' is komen voor een opleiding en dan 's avonds weer 10u werken? Gekkenwerk. Ik beroep mij op de 11 uren regel dan (of 9 uren zoals het nu bij ons is, want volk terkort). Ist in die 11u? Geen poot om op te staan.

Hopelijk heb je er iets aan

Schuldvraag
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 okt 2022 12:38

In de zorg, inderdaad.
Er mag nu denk ik 9u tussen zitten?

Ik ben van hetzelfde principe. Maar het is niet fijn dat je afdelingshoofd en de directie daardoor de rest van de maand slecht gezind is.
Daarom wil ik graag weten of dat eigenlijk zelfs wel wettelijk is of dat ik in de fout ben?

Reclame

Topicstarter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 okt 2022 20:11

Nee, fijn is het niet.inderdaad als je dan op je donder krijgt. Maar, volgens mijnsta je wettelijk wel degelijk recht in je schoenen..dus wat gaan ze doen? Behalve een maand 'vies' lopen? Ze kunnen er feitelijk niks aan doen want je hebt de arbeidswetgeving aan je kant. En vrezen voor ontslag al helemaal niet, ze hebben er nu al overal te kort. Niet teveel van aantrekken zou ik zeggen.

Topicstarter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 okt 2022 20:14

Als je zeker wilt zijn, kan je altijd schriftelijk een bevestiging vragen dat je moet aanwezig zijn (vb op mail) en ermee naar de vakbond..als ze het niet schriftelijk willen zetten, dan weet je al hoe laat het is. Het feit dat ze het mondeling doen zegt ook al veel.

Terug naar “Andere”