Ouderschapsverlof vrije dag

Tosha07
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ouderschapsverlof vrije dag

#1 , 13 okt 2022 09:18

Beste

Ik heb ouderschapsverlof aangevraagd en die toegekend werd vanaf 1 oktober.
Van de werkgever moest ik een vaste dag doorgeven.
Nu zegt mijn directe leidinggevende (manager) dat ik op die dag nooit thuis ga zijn en dat ze die vrije dag gaat inplannen wanneer ze het wilt. Ik heb die dag specifiek doorgegeven om voor mijn kind te kunnen zorgen (want dit is die dag dat ik nodig heb).
Heeft ze daar recht op om dit zomaar in mijn plaats te beslissen? Het betreft een variabele arbeidsregeling. HR antwoordt niet op mijn vraag en dit terrein is qua wetgeving onbekend voor mij. RVA kon ook niet helpen.

Alvast bedankt.
Vriendelijke groet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 okt 2022 08:22

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 okt 2022 22:05

De RVA moet alleszins niet weten om welke dag het gaat. Bij halftijds, 1/5 of 1/10 ouderschapsverlof moet enkel in de aanvraag aan de werkgever vermeld worden hoe je je prestaties wil verminderen. Ik neem aan dat het in principe altijd om een vaste dag gaat (met misschien bij sommige werkgevers in onderling overleg afwijkingen daarop).
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

eylis
Berichten: 8836

#4 , 15 okt 2022 09:56

U meldt per mail aan uw leidinggevende (en in CC ook aan de werkgever) dat uw werkgever u expliciet een vaste dag heeft laten vaststellen voor uw ouderschapsverlof en dat u die afspraak volgt.

Terug naar “Andere”