schadekost bedrijfswagen

emma_on
Topic Starter
Berichten: 31

schadekost bedrijfswagen

#1 , 15 sep 2022 15:25

Omdat ik langdurig ziek ben, vroeg mijn werkgever om de lease auto binnen te brengen. Iemand van HR maakte een verslag op van de schade aan de auto. Die schade leek ons allebei normale gebruiksschade.
Ik verwachtte een maand later terug aan de slag te kunnen gaan en dan die auto terug te mogen gebruiken. Mijn ziekteverlof werd echter met een half jaar verlengd. Mijn werkgever besloot daarop de lease van de auto niet te verlengen.

3 maanden nadat ik de auto heb binnengebracht, laat het leasebedrijf een schaderapport opstellen. Daar staat heel wat meer schade op dan werd vastgesteld toen ik de wagen binnenbracht. Van de schade die HR had vastgesteld werd maar 1 punt weerhouden, omdat het samengeteld werd met een ander (nieuw) punt op hetzelfde deel van het koetswerk.

Mijn werkgever zegt dat de auto heel de tijd op de bedrijfsparking stond (wat waarschijnlijk klopt, want er staat maar een paar km meer op de meter) zegt dat het verslag van HR geen waarde heeft, en eist dat ik de schade vergoed (+/- 1000 EUR).

Kan ik dat weigeren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 15 sep 2022 16:37

Voor leasebedrijven is iedere schram, hoe klein ook, een afzonderlijk schadegeval. Zo werden er bij mij destijds 4 x de franchise aangerekend, voor 4 schrammen aan dezelfde kant van de wagen. Na maandenlange discutie heb ik die kunnen herleiden tot 2 schadegevallen.

emma_on
Topic Starter
Berichten: 31

#3 , 15 sep 2022 16:48

Bedankt voor uw reactie.

De vraag is vooral of ik rekening moet houden met een schaderapport dat 3 maanden na inlevering van de auto is opgesteld.
De schade in dat rapport komt nl. niet overeen met degene die HR vaststelde op het moment dat ik de auto inleverde.

Reclame

Terug naar “Andere”