ADV-dagen

E.T.
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

ADV-dagen

#1 , 25 aug 2022 16:33

Sedert 2016 werk ik voor een werkgever alwaar ik mocht beginnen met de volgende vakantieregeling:

- 20 dagen jaarlijks verlof
- 6 dagen 'extra verlof werkgever' (omdat ik bij mijn overstap van de concurrent mijn aantal verlofdagen van die vorige werkgever wou behouden)
- 6 dagen ADV

Dus totaal 32 dagen/jaar.

Hoewel niet in de arbeidsovereenkomst vermeld, zou ik onder het 38 u/week-stelsel vallen.

Nu werd recentelijk beslist om alle "medewerkers buitendienst" in het 40 u/week - stelsel te laten vallen. Bijgevolg kregen al die werknemers 6 extra ADV-dagen toegekend (dus in totaal 12 per jaar), behalve ik. Ik heb weliswaar ook een bijvoegsel aan mijn arbeidsovereenkomst moeten tekenen waarin staat dat ik gemiddeld voltijds 38 u per week werk en effectief 40 uren per week, met op jaarbasis 12 ADV-dagen.

Ik dacht dat ik nu zou krijgen:

- 20 dagen jaarlijks verlof
- 6 dagen 'extra verlof werkgever'
- 12 (=6+6) dagen ADV

Dus totaal 38 dagen/jaar.

Echter niets daarvan; men heeft gewoon mijn 6 dagen 'extra verlof werkgever' vervangen door die 6 extra ADV-dagen waardoor ik geen enkele dag bij krijg. Zogezegd omdat voor die dagen 'extra verlof werkgever' geen wettelijke basis is. Kan dat zomaar? Volgens mij was dat een verworven recht?

Graag jullie inzichten.

THX

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
E.T.
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 aug 2022 17:17

Hello!! Anybody out there?

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 30 aug 2022 21:05

Staan die 6 extra dagen ergens omschreven op papier, bijvoorbeeld in je arbeidsovereenkomst?
Wat staat er in het reglement mbt extralegale voordelen?

Ik kan je alvast al zeggen dat in de meeste gevallen de werkgever hier aan het langste eind trekt, tenzij je zwart op wit hebt dat dit voor de rest van je carrière bij hun bepaald is.

Reclame

E.T.
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 aug 2022 09:14

Dank voor jouw reactie. Die extra dagen staan nergens vermeld, noch in mijn arbeidsovereenkomst, noch in het arbeidsreglement. Ik kan alleen mijn persoonlijke verlofkalender voorleggen van de SDWorx website (proxy hr selfservice) waarin die dagen wel degelijk staan aangeduid als EV (extra vakantie werkgever). Na 6 jaar meen ik wel te mogen stellen dat die dagen steeds met akkoord van de werkgever waren gegeven en dat ze nu als een verworven recht kunnen beschouwd worden?

Terug naar “Andere”