Last-minute wijzigingen personeelsplanning horeca

burtkoes
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Last-minute wijzigingen personeelsplanning horeca

#1 , 27 jul 2022 18:15

Ik werk als flexi in een horecazaak. Op een lijst in de zaak kan je aanduiden wanneer je niet kan komen werken en daarna wordt in de Whatsappgroep met het personeel het uurrooster voor de komende weken gedeeld.

Wat me opvalt:
Stel dat iemand toch niet kan komen werken - ook al staat die op het uurrooster ingepland -, dan moet die persoon vervanging zoeken.

Stel dat er slecht weer voorspeld is, dan deelt de eigenaar je mee dat je 's anderendaags niet hoeft te komen werken.

Ik weet dat horeca een weersafhankelijke sector is, maar ik vind het toch frappant. De werknemer kan niet zomaar meedelen dat hij of zij niet kan komen werken, maar de werkgever kan dat wel. Is dat weersafhankelijke niet het risico dat de horeca-uitbater neemt? Dat is toch niet zozeer het probleem van de werknemer?

Is dit een valide opmerking of haal ik nu 2 zaken door elkaar?

Ohja, voor mij is het een bijverdienste en het geld dat ik ermee verdien is mooi meegenomen, maar ik reken er niet echt op. Voor mij persoonlijk vormt het dus geen groot probleem.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 27 jul 2022 21:25

Je hebt 100 % gelijk. Maar dat is gangbaar in de sector. Je hoeft daar niet mee akkoord te zijn. Je kan ook elders als flexijob aan de slag.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

LeenW
Berichten: 12816

#3 , 27 jul 2022 21:31

Ik herinner mij een vakantiejob als medewerker strandstoelenverhuur. De uitbater belde 's morgens of je die dag moest komen werken of niet, afhankelijk van het weer.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 jul 2022 22:14

Het woordje flexi is een heel rekbaar begrip.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”