Promotie bediende naar werfleider

ypstars
Topic Starter
Berichten: 64
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Skype Website

Promotie bediende naar werfleider

#1 , 24 jun 2022 12:58

Hallo,

Vriendin maakte promotie naar werfleider bij een aannemingsbedrijf.
Haar contract werd aangepast, met werkuren van 06:00 tot 14:30, een opslag van 500 € bruto, en beschikking over bedrijfswagen, prive gebruik, en werfbezoeken.
Wat niet in contract staat maar wel geeist wordt :
- Werken van 06:00 tot 18:00 TEN MINSTE !
Dus niet werken tot 14:30, en indien nodig later, maar werken tot 18:00 en indien nodig later !!
Wat mij nogal een verschil lijkt.
- Auto blijkt uitgerust met track / trace systeem. Zonder dit te vermelden, noch mondeling noch schriftelijk. Nu blijkt dat ALLE andere werfleiders, collega's, en het managment simpel iedere beweging van de auto kan volgen, zowel tijdens werkuren als daarbuiten ! En alsof dat nog niet erg genoeg is , zelfs de historiek kan bekijken. Iedereen die toegang heeft tot het systeem, kan elke nummerplaat volgen, en traceren. ( Behalve die van het management natuurlijk).

Mijn vragen :
Is het eisen om ten minste 12u per dag te werken niet in strijd met de wet? Zo ja, weinig aan te doen waarschijnlijk aangezien het niet in contract staat.
Het track en trace, is dit niet wettelijk geregelmenteerd over wat wel en niet gedaan wordt?
Er is geen auto beleid ondertekend.

Ik ben verbaast dat er nog zulke bedrijven bestaan, die deze praktijken durven toepassen, en dat ze er nog blijken mee weg te komen ook.
Alvast bedankt voor de info.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 25 jun 2022 19:06

Ander werk zoeken. Dat iets meer flexibiliteit verwacht wordt is normaal maar systematisch werkdagen van 12 uur is dat niet.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 25 jun 2022 19:53

Persoonlijk heb ik 1 jaar lang gewerkt volgens een regime van 08.00 tot 11.00 hr de dag erna (dus telkens 27 uur aan één stuk. de volgende morgen stond ik er terug om 08.00 Hr. Dan was het de beurt aan mijn hulpverfleider om de volle 27 uur af te maken. Dat was op een werf van de metro in Antwerpen, in 1973. Het was een zeer moeilijke zone, waar er onder bewoonde huizen diende gegraven te worden. Er werd 24/24 doorgewerkt, en er diende de hele tijd controle te zijn. Als je vooruit wil op je werk, moet je er wat voor over hebben. De uren werden betaald, en op het einde van het jaar een dikke premie erbij. Bij het einde van die werf werd ik trouwens beloond met een grotere werf, meer verantwoordelijkheid en meer loon. 4 jaar later werd het me wel wat te zwaar, heb ontslag gegeven en ging aan de slag als beheerder van gebouwen voor een zeer grote brouwerij, met een hoger loon, en als kaderlid. Hard werken heeft me dus geen windeieren gelegd.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 25 jun 2022 20:35

TS krijgt geen dikke premie …..

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 26 jun 2022 10:08

Beste

het antwoord is NEEN; uw werkgever kan niet eisen dat u elke dag 12 uur werkt. Bekijk het arbeidscontract en de CAO van toepassing op betrokken bedrijf. Die stukken bepalen het arbeidsregime. Slavernij en lijfeigenschap is gelukkig al even afgeschaft.
dat je als kaderlid autonoom beslist om nu en dan overuren te doen is evident. En dat periodes van drukte er een tandje wordt bijgestoken al even goed.
Maar wat hiet gevraagd wordt is tegen alle regels van sociale wetgeving in.
En vraag is ook wat je eigen verantwoordelijkheid als kaderlid is als je door vermoeidheid foute beslissingen gaat nemen. Hard werken is nog iets anders dan onverantwoord werken...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

jef007
Berichten: 1681

#6 , 26 jun 2022 10:33

ik ken niks van wetgevingen, maar
als iemand die werfLEIDER is, kan toch niet zomaar stoppen om 14h30 en dit terwijl de werf misschien tot 19h operationeel is.
UITERAARD dient de wetgeving gevolgd te worden.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 26 jun 2022 16:30

Ik werd nooit gedwongen. Ik deed zelf het voorstel voor de door mijn gevolge uurrooster.
Heb dat heel mijn beroepsloopbaan gedaan. Zelfs mijn laatste jaar voor mijn pension, werkte ik nog 10-11 uren per dag. Was alle dagen om 07.00 uur op kantoor of thuis de deur uit. In den beginne moest ik soms ook in Aachen zijn (Duitsland) en dan was ik soms daar al aanwezig om 08.00 uur.

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 26 jun 2022 20:10

In arbeidsreglement en na overleg et vakbonden kan een trac en trace wel mogelijk zijn.
Edoch sowieso noet door derden te bekijken enkel door bevoegd persoon in firma.
Hangt af van uw CAO en PC
Doe zeker navraag bij de vakbond en vraag hen eventueel de nodige inspectiediensten in kennis te stellen.

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#9 , 27 jun 2022 10:52

Dagen van 12u zullen vriendin physiek en mentaal uitputten --> groter gevaar op ongevallen --> wat met de verzekering na 14u30?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 27 jun 2022 11:05

Ik werd nooit gedwongen. Ik deed zelf het voorstel voor de door mijn gevolge uurrooster.
Wat u toen deed is nu iig verboden ...

Er is wel een "achterpoortje" via zogezegd inslapende "wachtdienst"

Waarbij "wacht" bijna continu bezig is ipv "in te slapen"

ypstars
Topic Starter
Berichten: 64
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Skype Website

#11 , 28 jun 2022 02:25

Dank alvast voor de nuttige reacties. Betreffende de 12 u werkdag (minstens 12 u niet te vergeten ), heb ik ook ernstig mijn bedenkingen. Als iedereen eens kritisch naar zichzelf zou kijken hoe de productiviteit, etc zakt na bepaalde uren..denk dat men versteld zou staan..Supermensen bestaan niet..en ik lees het heel graag 27u werken aan een stuk, je moet maar eens een basis test doen na 27u, en eens kijken hoe goed je nog presteert...Het is op dat bedrijf ook een doorlopend komen en gaan van werfleiders..Voorlopig is het in haar geval om 05u opstaan, en nooit voor 19u thuis....met als gevolg tegen dat het donderdag is : een wrak..

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 28 jun 2022 09:51

Als vriendin zich niet kan vinden in de werkuren, kan ze altijd ander werk zoeken. Niemand verplicht haar er te blijven werken.

ypstars
Topic Starter
Berichten: 64
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Skype Website

#13 , 28 jun 2022 21:43

"Als vriendin zich niet kan vinden in de werkuren, kan ze altijd ander werk zoeken. Niemand verplicht haar er te blijven werken."

Dat klopt..ze kan weggaan.
Wat ook een mogelijkheid zou zijn is dat de onderneming zich aan de wet houdt, zodat niemand moet vertrekken, en gewoon arbeid kan verrichten zoals overeengekomen contractueel.
Beetje de wereld op zn kop natuurlijk zoals jij het stelt.
Volgende stap kan zijn : 500 € per maand loon, en als het je niet aanstaat kan je altijd vertrekken...

Werknemer1
Berichten: 63
Juridisch actief: Nee

#14 , 28 jun 2022 22:30

In alle voorgaande reacties bevestigden mijn voorgangers al dat de werkgever niet zomaar kan eisen om 12 uren of meer per dag te werken. Er bestaan voldoende drukkingsmiddelen om dit tegen te gaan, maar ik las nog nergens de optie van de dialoog.

Dat klinkt héél evident en grenst ook het meest aan bij een ideale situatie: als je de dialoog niet aangaat of aan kan gaan met je werkgever, dan kan je niet meer spreken van een gezonde werkrelatie. In dat geval kan je je inderdaad de vraag stellen of je voor een werkgever wil blijven werken die de gezondheid van haar werknemers negeert en verwachtingen heeft die onrealistisch en illegaal zijn.

Als haar werkgever haar gepromoveerd heeft tot werfleider, betekent dit (vermoedelijk) dat ze het vertrouwen geniet van diezelfde werkgever. Waarom zou ze dan niet de dialoog aangaan met haar werkgever rond de onrealistische verwachtingen naar werkuren? Als haar werkgever niet openstaat voor een dergelijk gesprek, kan je vriendin zich best nog eens afvragen waarom ze bij haar werkgever (wil blijven) blijft en waarom het (geen) optie is om een nieuwe job te zoeken..

ypstars
Topic Starter
Berichten: 64
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Skype Website

#15 , 30 jun 2022 17:56

Beste,
Natuurlijk is dit de ideale manier, dialoog zal altijd het beste zijn. Er zijn echter verschillende redenen waarom ik dit niet zie slagen. Ten eerste, de DNA van het bedrijf, van alle werfleiders wordt verwacht dat deze 12 uur werken. Ze geven mensen met weinig ervaring wel kansen, stellen een auto ter beschikking, maar daar tegenover staat dat ze zulke praktijken toepassen. Het gevolg is natuurlijk dat er geen stabiele basis van werfleiders is, (er is niemand van de 10 werfleiders die dit langer dan 2 jaar doet). De meeste gaan vanzelf weg..Wat mij in dit verhaal het meest verbaasd is dat het management er blijkbaar nog altijd van uitgaat dat dit op zich wel moet kunnen om dit te eisen. Wat ze NIET inzien is dat er talloze zaken "vergeten" worden simpelweg door oververmoeidheid, en werkdruk. Zaken die dus hersteld moeten worden, of achterna gelopen worden, omdat er fouten gemaakt worden.En dus op zich bereiken ze net het tegenovergestelde dan wat ze denken te bereiken. Ook de "als het je niet aanstaat bol het af" mentaliteit heerst er in overvloed. Wat ook opvalt is dat vrijwel niemand ontslaan wordt, ondanks het grote verloop van werknemers. Je kan er dus op rekenen dat als je je mond opendoet, je wel zal buiten gepest worden..Ontslaan kost teveel.

Terug naar “Andere”