Strikte controle op zelfstandig software ontwikkelaar

freedev
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Strikte controle op zelfstandig software ontwikkelaar

#1 , 23 jun 2022 11:19

Ik ben onlangs gestart als freelance software ontwikkelaar bij een nieuwe klant.
Ik merkte echter op dat ze me nogal strikt controleren en proberen om mijn vrijheid zo sterk mogelijk te beperken.
Zo verplichten ze me tot een middagpauze van minstens 45 minuten en wordt er tot op de minuut gemeten of ik wel 8 uur werk.
De middagpauze wordt van mijn prestaties afgetrokken, of ik ze nu neem of niet.
Doe ik tijdens een bepaalde maand een paar minuten te weinig, dan wordt ik pro rata uitbetaald.
Compenseer ik die minuten tijdens de volgende maand, wordt dat niet in mijn uitbetaling gecompenseerd.
Ik mag ook maximum 1u30 afwijken per individuele dag en kan dus niet de ene dag 10 uur werken om de volgende maar 6 uur te werken.
Mijn timesheets worden blijkbaar ook actief vergeleken met de activiteit op mijn laptop.

In het contract is alleen een dagprijs overeengekomen en is er nergens gedefinieerd hoeveel uren een dag precies bevat.
Bij vorige projecten kon ik steeds met meer vrijheid beslissen wanneer ik hoeveel werkte en telde het resultaat. Gemiddeld gesproken zorgde ik wel dat ik ongeveer op 8 uur per dag uitkwam. Maar indien dit handiger was voor de uitvoering van het project werkte ik soms ook wat meer of minder.

Mag een klant zoveel controle uitoefenen op een zelfstandige freelancer?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jun 2022 12:45

Je bent zelfstandige, dus jullie kunnen zelf contractueel de voorwaarden vrij vastleggen.

Vraag waar ze zich op baseren als jullie enkel een dagprijs hebben afgesproken. Arbeidsreglement naar hun eigen personeelsleden heb jij niks mee te maken.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 jun 2022 22:08

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 23 jun 2022 22:18

Tja. Blijkbaar een mierenneuker. Andere werkgever zoeken. Wel je contract naleven qua opzegtermijnen

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 24 jun 2022 08:50

U kan aan uw klant melden dat u de gezagsrelatie liefst tot een minimum beperkt, ten einde geen problemen met schijnzelfstandigheid te krijgen.

Terug naar “Andere”