niet-concurrentiebeding

MarijkeGr
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

niet-concurrentiebeding

#1 , 22 jun 2022 16:35

Beste

In het contract dat ik had met mijn vorige werkgever staat onderstaand niet-concurrentiebeding. Zelf had ik een brutojaarloon tussen 36.201 euro en 72.402 euro. Nu doet mijn werkgever afstand van het beding, later dan 15 dagen na het beëindigen van het contract. Moet hij me nu sowieso een vergoeding betalen? Of enkel als ik een functie had die is vastgelegd in het paritair comité (200) zoals ik terugvindt i.v.m. de geldigheid van een niet-concurrentiebeding:

Wanneer het brutojaarloon tussen 36.201 euro en 72.402 euro ligt, mag het beding enkel toegepast worden op de categorieën van functies of functies die door een in paritair comité of subcomité gesloten CAO bepaald zijn.

Waar kan ik die functies trouwens terug vinden?

Bedankt voor uw reacties.

Niet-concurrentiebeding in mijn contract:

De werknemer verbindt er zich toe gedurende een periode van 12 maanden na de beëindiging van de huidige arbeidsovereenkomst, geen soortgelijke activiteiten uit te oefenen, hetzij door zelf een onderneming uit te baten, hetzij door in dienst te treden bij een concurrerende vennootschap, waardoor hij de mogelijkheid heeft om nadeel te berokkenen aan de onderneming van de werkgever door de kennis, die eigen is aan de werkgever en die hij op industrieel of commercieel gebied heeft verworven, voor zichzelf of ten voordele van een concurrerende vennootschap aan te wenden.

De werknemer erkent hierbij uitdrukkelijk dat de werkgever een internationaal activiteitsveld en belangrijke economische, technische en financiële belangen op internationale markten bezit, waardoor hij ingevolge zijn dienstbetrekking rechtstreeks of onrechtstreeks kennis kan verkrijgen op zodanige wijze dat het benutten ervan buiten de onderneming van de werkgever voor deze nadelig zou kunnen zijn.

Het niet-concurrentiebeding geldt voor de volgende landen: België, Nederland en de Verenigde Staten.

Tenzij hij binnen de 15 dagen te rekenen vanaf de beëindiging van de overeenkomst afziet van de werkelijke toepassing van het beding van niet-concurrentie en voor zover het beding, overeenkomstig de wettelijke bepalingen, rechtsgeldig is overeengekomen en toepasselijk is, zal de werkgever aan de werknemer een forfaitaire compensatoire vergoeding (hierna de “niet-concurrentievergoeding”) betalen gelijk aan de helft van het brutoloon van de werknemer dat overeenstemt met de toepassingsduur van het beding.

Met het oog op het berekenen van de niet-concurrentievergoeding, wordt rekening gehouden met het brutoloon dat de werknemer ontvangen heeft gedurende de maand voorafgaand aan de dag waarop de dienstbetrekking een einde heeft genomen. Indien de werknemer een geheel of gedeeltelijk veranderlijk loon wordt uitbetaald, dan zal het bedrag van voormelde vergoeding, voor het veranderlijke gedeelte, worden berekend op het gemiddelde brutoloon van de twaalf maanden die de dag van de beëindiging van deze overeenkomst voorafgaan.

Indien de werknemer het concurrentiebeding overtreedt, is hij gehouden aan de werkgever een vergoeding te betalen gelijk aan tweemaal het bedrag van de hem door de werkgever vereffende compensatoire vergoeding, dit onverminderd het recht voor de werkgever om een hogere vergoeding te eisen mits het bestaan en de omvang van de schade te bewijzen.

Het niet-concurrentiebeding zal geen uitwerking hebben wanneer aan deze overeenkomst een einde wordt gemaakt door de werknemer om een dringende reden in hoofde van de werkgever.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding