verzoek om gezondheidstoezicht over de werknemers

Chris002
Topic Starter
Berichten: 15
Locatie: dendermonde

verzoek om gezondheidstoezicht over de werknemers

#1 , 05 jun 2006 15:34

hallo,

ik doe sporadisch interimwerk en heb van het interimkantoor een brief ontvangen getiteld: 'verzoek om gezondheidstoezicht over de werknemers'


Mijn vraag is of zo'n 'gezondheidstoezicht' verplicht is?


Onder Aard van het geneeskundig onderzoek staan er 6 puntjes, waarvan het laatste zegt: spontane raadpleging
--betekent dit dat het niet verplicht is?

Ik vraag mij ook af, mocht ik bijv ergens anders vast werk hebben en ik moet mij zogezegd aan een medisch onderzoek onderwerpen, kun je dit dan altijd weigeren? En wat ivm vaccinaties(als je nu niet wilt gevaccineerd worden?)




thx

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#2 , 05 jun 2006 15:59

Beste,

Terzake verwijzen wij naar het KB van 28 mei 2003 betreffende het gezondheidstoezicht op de werknemers, dat werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 16 juni 2003.

Weet dat werknemers dewelke zich NIET onderwerpen aan een dergelijk onderzoek, niet tewerk mogen gesteld of gehouden worden.

Chris002
Topic Starter
Berichten: 15
Locatie: dendermonde

#3 , 05 jun 2006 17:53

Ok, bedankt voor je antwoord.

Kan men de geneesheer zelf kiezen en toch bepaalde dingen weigeren zoals bv vaccinaties?

Reclame

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#4 , 05 jun 2006 18:38

Beste,

Wij kunnen u warm aanbevelen om het KB van 28 mei 2003 betreffende het gezondheidstoezicht op de werknemers, alsook het KB van 19 februari 1997 betreffende de veiligheid en gezondheid van uitzendkrachten, hetwelk specifieke voorwaarden bevat voor uitzendkrachten, te lezen.

Het is de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer die onderzoeken uitvoert op bepaalde tijdstippen.

Wat het onderzoek zelf aangaat, neemt u best contact met uw arbeidsgeneesheer.

Chris002
Topic Starter
Berichten: 15
Locatie: dendermonde

#5 , 06 jun 2006 19:38

Ok.

In verband met vaccinaties; voor zover ik weet is polio de enigste verplichte vaccinatie in Belgi?.

Indien de arbeidsgeneesheer mij een tetanus inenting wil geven, mag ik die dan weigeren op grond van bovenstaande wet?

Terug naar “Andere”