Kan werkgever een ziektebriefje eisen voor 1 dag?

Barry29
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Kan werkgever een ziektebriefje eisen voor 1 dag?

#1 , 18 mei 2022 19:14

Hallo,

Onlangs ben ik opgestaan en voelde ik mij niet in staat om te werken. Ik werk in een veiligheidsfunctie en onregelmatige uren, dus dit was in het weekend en om 4 uur in de morgen. Ik heb mijn werkgever ingelicht en terug naar bed gegaan. Een paar uur later werd ik wakker en voelde ik mijn veel beter. Ik informeerde mijn werk dat ik de volgende dag kon hernemen en dacht geen briefje nodig te hebben. Mijn werkgever eist nu een briefje van de dokter.

Mijn werkgever is de NMBS, kan deze dit eisen? Ik dacht dat in het begrotingsakkoord beslist was dat dit 3x per jaar voor 1 dag niet nodig was?

Vriendelijke groet,
Barry

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 18 mei 2022 19:27

Een begrotingsakkoord is nog geen wet..

Los daarvan vraagt u dit best aan de vakbond, NMBS kan immers speciaal statuut zijn.

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 mei 2022 20:33

Wat LeenW zegt.

Aanvullend vind ik het volgende via website vakbond. Er is veel syndicale informatie voor openbare diensten vrij beschikbaar.

https://www.slfp-rail.be/nl/vsoa-spoor/ ... van-ziekte

Het had me heel erg verbaasd als de NMBS al pro-actief het ziektebriefje voor 1 dag afwezigheid had afgeschaft. Ze staan daar niet echt bekend voor hun vooruitstrevend personeelsbeleid.

Reclame

Barry29
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 mei 2022 09:09

Bedankt voor de info, ik wist niet dat dit nog geen wet was met hoe het nieuws het verkondigd. Ik zal met deze info spreken met mijn leidinggevende om een oplossing te bekomen.

Thomas_A
Het probleem met die info is dat deze meestal out of date is. De procedure op de vsao site bv is al jaren niet meer van toepassing. Het A111 en het E-mail adres bestaan al meer dan 2 jaar niet meer.

Toch bedankt voor je input.

LeenW
Berichten: 12824

#5 , 19 mei 2022 10:52

Bedankt voor de info, ik wist niet dat dit nog geen wet was met hoe het nieuws het verkondigd. Ik zal met deze info spreken met mijn leidinggevende om een oplossing te bekomen.
Een begrotingsakkoord is de regering die aankondigt wat ze allemaal gaan doen, maar tot de wetteksten effectief worden goedgekeurd, is dit in feite waardeloos.

Joeri_J
Berichten: 650

#6 , 19 mei 2022 17:10

Via kennis verkregen, je kan deze procedure vinden op:
(bereikbaar normaal als je u aanmeld.)
https://intranet.hr-rail.be/NL/JeLoopba ... B%20NL.pdf

Werknemer1
Berichten: 63
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 mei 2022 21:51

Het is heel eenvoudig:

1) Ofwel kijk je je arbeidsreglement of je arbeidsovereenkomst na, waarin staat wat je moet doen bij ziekte (ongeacht of dit nu één dag of meerdere dagen is)
2) Ofwel staat er niks in je arbeidsreglement, noch in je arbeidsovereenkomst en dan kan je werkgever inderdaad een ziektebriefje opeisen per aangetekende zending en dan moet je dat afleveren.

Bron: arbeidswetgeving

Joeri_J
Berichten: 650

#8 , 20 mei 2022 16:21

Via kennis verkregen, je kan deze procedure vinden op:
(bereikbaar normaal als je u aanmeld.)
https://intranet.hr-rail.be/NL/JeLoopba ... B%20NL.pdf
ondertussen ook inhoud verkregen:
1) Ik ben ziek, wat moet ik doen?
- Ik bel mijn verantwoordelijke.
- Ik bel mijn ABBAA (rol vervuld door HR@YourService of het planningsteam).
- Ik breng mijn ABBAA op de hoogte van de plaats waar ik verblijf tijdens mijn ongeschiktheid.

2) Ik raadpleeg mijn huisarts, die geeft me een klassiek medisch attest. Ik bezorg de volgende
informatie aan mijn ABAA:
- de duur van mijn afwezigheid;
- of ik mijn verblijfplaats wel of niet mag verlaten;
- een nummer waarop ik bereikbaar ben.

3) Binnen de 48u
Ik plak een kleefbriefje van de KGV (statutaire medewerkers) of ik vermeld mijn identificatienummer op mijn attest (contractuele medewerkers) en ik stuur dit via e-mail naar medischattest@hr-rail.be of per post naar: Health centre Brussel 10-04 H-HR.43B Frankrijkstraat 85 1060 Brussel
lijkt me glashelder wat je moet/moest doen.

Terug naar “Andere”