vals beschuldiging dronkenschap door leidinggevende op de werkvloer.

huurdertje_81
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

vals beschuldiging dronkenschap door leidinggevende op de werkvloer.

#1 , 04 apr 2022 09:25

geachte,

ik had een dag dat ik na een nacht niet goed geslapen had, kwam ik moe op werk toe, waarbij de leidinggevende denk en van mening is dat ik dronken ben op de werkvloer, wat geen waar is. en ze kunnen het ook niet bewijzen.

in hoever is dat strafbaar? want een vals beschuldiging zonder wettelijk bewijs wordt toch beschouwd als laster? kan ik eventueel schadevergoeding vorderen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 04 apr 2022 09:49

(dood)moe op het werk komen heeft dezelfde kenmerken als "dronken" zijn,

dus ergens is het begrijpelijk dat hij dat vermoeden heeft, maar dat neemt niet weg dat hij dat moet bewijzen.


net zoals u zal moeten bewijzen dat hij die beschuldiging geuit heeft

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 04 apr 2022 10:08

Werden deze beschuldigingen openbaar geuit?

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 04 apr 2022 10:45

U kan dit incident best bespreken met de interne vertrouwenspersoon van uw bedrijf. Dan kan dit opgehelderd worden. Een schadevergoeding lijkt eerder een Amerikaanse trend te zijn. Immers: welke schade heeft u geleden? Als het bedrijf de "mogelijke fout " hiërarchisch rechtzet is het voorval afgehandeld zonder schade...

Werknemer1
Berichten: 63
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 apr 2022 15:13

Zoals mijn voorganger schreef, lijkt het me inderdaad ook goed om de vertrouwenspersoon te contacteren.

Als u denkt dat uw werkgever u probeert te ontslaan wegens dronkenschap, moet u weten dat dat niet zomaar kan. Ontslagen worden om dringende reden (op staande voet dus), kan pas na een hele procedure. Uw werkgever zou u dus meteen een aangetekende zending moeten sturen waarin ze u informeren dat u dronken was op het werk.

Als u meent dat u het slachtoffer bent van laster, raad ik u aan om een advocaat onder de arm te nemen. In de manier waarop u een vraag stelt gaat al heel wat informatie verloren, die nodig is om de context correct te kunnen evalueren. Dus: als u meent dat u het slachtoffer bent van pesterijen op het werk, moet u absoluut de vertrouwenspersoon contacteren. Indien u meent dat er sprake is van later en eerroof, kan u best een advocaat benaderen. Als u lid bent van eek vakbond, neemt u best ook contact op met hen.

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 27 apr 2022 18:17

Werkgever gaat zijn boekje serieus te buiten door dergelijke uitspraken te doen. Het enige wat hij kan/mag doen is je naar de bedrijfsarts sturen voor een onderzoek als hij vermoedt dat er alcohol/vermoeidheid in het spel is. Heb zelf ooit een paar keer de ambulance laten komen voor een medewerker die zichtbaar dronken was (maar kon/mocht daar niet over oordelen …)

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 apr 2022 18:40

https://www.groups.be/nl/nieuws/juridis ... e-reageren

Uit de inhoud van de topic kan er weinig afgeleid worden om een deftige reactie te geven.

TS zegt : leidinggevende denkt en is van mening dat hij dronken is op de werkvloer. En dat hij dat niet kan bewijzen ??

Indien men in belabberde toestand op de werkvloer verschijnt : wat moet de chef dan denken ? TS zal best weten waarom hij niet geslapen heeft en vermoeid op de werkvloer staat.
Leidinggevende staat ook in voor de veiligheid op de werkvloer.
In de topic staat geen enkele inbreuk van de werkgever.

Zwakke case voor TS.
Had beter in gesprek gegaan met de chef en desnoods reden van vermoeidheid meegedeeld.

p.s. Reactie gegeven volgens gegevens TS in topic.

Terug naar “Andere”