Opzegtermijn (schijn)zelfstandige contract

JV89
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Opzegtermijn (schijn)zelfstandige contract

#1 , 28 mar 2022 19:38

Beste,

Mijn vriendin is zelfstandig dierenarts en werkt in een praktijk. Eigenlijk gaat het om schijnzelfstandigheid, wat in die sector blijkbaar de gangbare praktijk is,
Zij is 1,5 jaar geleden gestart en haar contract loopt tot juli 2022. Nu staat er in dat ze 6 maanden aan de einddatum moet opzeggen of dat anders het contract met 1 jaar wordt verlengd. Ze zou dus nog tot juli 2023 daar moeten werken.
Mij lijkt dit een erg onredelijk regeling die niet correct is. Ze zou graag bij een andere praktijk aan de slag gaan.
Is er iemand die hier meer over weet? Wat kan ze doen om niet tot juli 2023 daar te moeten werken (of anders contractbreuk te doen)?
Alvast bedankt voor de info!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 mar 2022 19:45

U meldt zelf : schijn zelfstandigheid. Zij heeft zelf zulk contract ondertekend.
Onredelijke regeling ?? Maar ze heeft het ondertekend ( als het haar uitkwam ).
Juridisch : schijnzelfstandigheid ---) contract onder zelfstandigen. Wat gaat ze de arbeidsrechter in dat geval vertellen ?
Laat staan de fiscus en de RSZ ?

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 28 mar 2022 20:00

Wat ze heeft aangegaan is een verbintenis tot samenwerking als zelfstandige (in het kader van een groepspraktijk). Wat de partijen daaromtrent overeenkomen strekt voor hen tot wet.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 28 mar 2022 21:53

Zijn soort van maatschappen en inkoop in idd. groepspraktijken gangbaar in de medische sector.
Zowel onze arts zat in zo'n groepspraktijk ook twee familieleden maakte deel uit van een groep apothekers en de andere met kinesisten.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 mar 2022 22:32

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Werknemer1
Berichten: 63
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 apr 2022 20:34

Is er een reden waarom je uitdrukkelijk verwijst naar "schijnzelfstandigheid"? Indien er werkelijk sprake is van schijnzelfstandigheid zijn er voldoende manieren om dit voor een rechtbank te bewijzen. De wet is heel duidelijk is haar definitie over wat een arbeidsovereenkomst juist inhoudt: de werknemer voert een bepaalde taak of functie uit, onder het gezag van de werkgever, die als tegenprestatie loon betaalt. Als de 'zelfstandige' hieronder valt kan het geen kwaad om bij een advocaat ten rade te gaan.

loeki
Berichten: 267

#7 , 24 apr 2022 05:58

Ze had ook gewoon tijdig kunnen opzeggen
Nu moet ze nog een jaar blijven, MITS ze 6 maand op voorhand opzegd, anders wordt het weer een jaartje extra
Misschien kan ze in onderling overleg eerder vertrekken
Samen praten lost vaak veel op en dat zonder kwade zielen te maken

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 apr 2022 16:44

Ik zou hier niet spreken van schijnzelfstandigheid, maar eerder van een associatieovereenkomsten tussen vrije beroepers. Het gaat hier om een samenwerkingsovereenkomst waarin bepaalde afspraken worden gemaakt. Dit lijkt me ook normaal om een goede werking/samenwerking te garanderen. Het gaat dus om een overeenkomst tussen twee partijen en mij lijkt dan het verbintenissenrecht van toepassing. Er is m.i. dan ook geen sprake van een arbeidsovereenkomst. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas_A
Berichten: 2291
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 apr 2022 17:11

Ik zou hier niet spreken van schijnzelfstandigheid, maar eerder van een associatieovereenkomsten tussen vrije beroepers. Het gaat hier om een samenwerkingsovereenkomst waarin bepaalde afspraken worden gemaakt. Dit lijkt me ook normaal om een goede werking/samenwerking te garanderen.
Eens. In de (para)medische sector is dit standaard. Ook bv. bij de huisartsenpraktijken met meerdere artsen, eventueel aangevuld met andere disciplines zoals psychologen.

Ja, er is dan geen absolute vrijheid zoals bij een gewone alleenwerkende zelfstandige. Alleen al maar qua openingsuren en permanenties moeten afspraken gemaakt worden. Het gaat me wat te ver dat dit op dit forum daarom regelmatig schijnzelfstandigheid wordt genoemd.

Jo23
Berichten: 378
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 apr 2022 18:55

Beste,

Toch best eens de criteria in onderstaande link bekijken.

https://www.xerius.be/nl-be/zelfstandig ... lfstandige

Terug naar “Andere”