Woon-werkverkeer?

WoonWerkVerkeer
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Woon-werkverkeer?

#1 , 28 mar 2022 17:36

Dag iedereen,

Na 5 jaar te werken als IT consultant ben ik begonnen bij een bedrijf in de buurt (+- 25 werknemers), zodat ik niet meer de baan op moet om naar klanten te rijden.

Bij mijn sollicitatie heb ik dan ook expliciet gevraagd hoe het zit qua verplaatsingen. Mijn werkgever verzekerde me dat we slechts 1x per week op kantoor werden verwacht (4/5de van thuis uit), en het zeker niet de bedoeling was dat we bij de klant op kantoor zouden zitten werken. Het zou wel eens uitzonderlijk kunnen voorkomen, maar zeker en vast geen regelmaat zijn.

Fast forward naar nu, waar ik de voorbije 9 maand telkens wekelijks naar een klant in Ieper moet rijden. Dat is 1u30 heen en 1u30 weer, dus een werkdag van juist geen 12u lang. Ik begrijp dat velen hier geen probleem mee zouden hebben, maar ik heb deze baan juist aangenomen om dit te vermijden.
Ik heb meerdere keren bij mijn manager (en CEO) aangekaart dat ik dit niet zie zitten, waarop telkens het antwoord kwam dat we dit zouden afbouwen.

Na al die maanden ben ik het echt beu, dus log ik sinds 3 weken mijn woon-werkverkeer voor die ene dag in de week ook als werkuren. Vanzelfsprekend gaat het bedrijf waar ik werk hier niet mee akkoord en rejecten ze mijn timesheet.

Kan ik hier iets aan doen? Of is mijn enige optie een nieuwe job zoeken?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12836

#2 , 28 mar 2022 17:43

Heb u de belofte van uw werkgever ergens op papier gekregen?

WoonWerkVerkeer
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 mar 2022 17:49

Heb u de belofte van uw werkgever ergens op papier gekregen?
Daar heb ik jammer genoeg niet aan gedacht. Dat is alvast een les die ik bij deze geleerd heb..

Is er geen wettelijk kader dat bepaalt wanneer je een bepaalde verplaatsing voor het werk mag inboeken bij je werkgever? Als ik mijn online zoekresultaten mag geloven is dit een beetje een grijze zone.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 mar 2022 19:10

https://www.jobat.be/nl/art/wanneer-mag ... ren-tellen

Veel zal afhangen wat er in uw arbeidscontract staat.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 29 mar 2022 15:46

Wat zegt uw arbeidscontract over
-uw werkplaats
-dergelijke verplaatsingen

Normaal is dit werktijd die uw werkgever dient te betalen ...

Ik mag hopen dat u deze reistijd betaald kreeg :?:
Zijn snel meer dan 100 uur ...


Klant betaalt mogelijk al een tarief voor u dat rekening houdt met de kost voor uw verplaatsing - die willen dan natuurlijk geen 3 uur meer betalen ...

Chamch
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 mar 2022 21:48

Wat zegt uw arbeidscontract over
-uw werkplaats
-dergelijke verplaatsingen

Normaal is dit werktijd die uw werkgever dient te betalen ...

Ik mag hopen dat u deze reistijd betaald kreeg :?:
Zijn snel meer dan 100 uur ...


Klant betaalt mogelijk al een tarief voor u dat rekening houdt met de kost voor uw verplaatsing - die willen dan natuurlijk geen 3 uur meer betalen ...
Ik betwijfel het zwaar, zijn hoofdwerkplaats is vast bepaald en als hij afwijkend naar andere steden moet rijden moet hij vergoed worden, als hij begint om 8u30 rijdt hij vanaf 8u30 na het badgen, als hij (om bepaalde redenen) eerder moet vertrekken om om 8u30 aanwezig te zijn, zou hij alsnog mogen badgen wanneer hij effectief vertrekt en een expense note laten voor bv. de brandstof.

Zo ging dat bij mij in elk geval…



Ik zou eens even neerzitten met uw bazen en zeggen wat het is, laat hen op papier zetten dat u niet meer hoeft te verplaatsen, of dat het extreem uitzonderlijk zal zijn en zoniet u meer betaald zal worden, iets die een goede wil toont.

Zoniet zou ik eerlijk vertrekken, de arbeidsmarkt is momenteel zo breed en rijk, werkgevers kunnen niet anders dan hun werknemers goed behandelen.

Terug naar “Andere”