Concurrentiebeding bij ontslag door werkgever

VTim
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Concurrentiebeding bij ontslag door werkgever

#1 , 16 feb 2022 12:00

Ik heb een contract van onbepaalde duur bij een consultancy bedrijf waar ik al meer dan een jaar werk.
Zij plaatsten mij van in het begin bij bedrijf X.
De opdracht bij bedrijf X loopt ten einde en in plaats van een nieuwe opdracht te zoeken bij een ander bedrijf ontslaat mijn werkgever mij.
Nu, op het einde van het presteren van de opzegtermijn, blijkt dat bedrijf X toch terug werk heeft voor mij en mij een contract bij hen wil aanbieden.
Probleem is dat er een concurrentiebeding in m'n contract bij het consultancy bedrijf staat dat zegt dat ik de eerste 12 maanden niet voor bedrijf X mag werken (op welke manier dan ook). Als ik dit toch doe zou ik een hoge vergoeding moeten betalen.
Volgens de info die ik lees op internet zou dit concurrentiebeding echter niet geldig zijn omdat ze mij ontslagen hebben (zonder dringende reden). Klopt dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 16 feb 2022 13:59

De wettelijke regels mbt een contractueel concurrentiebeding worden o.m. ook bepaald in functie van uw brutojaarloon én het feit of u bediende was. Nu is de situatie mbt uw werkgever wel zo dat het bedrijf X waar u in principe voor werkte u wel nog nodig heeft, maar uw werkgever ontslaat u. Een concurrentiebeding verhindert vooral de situatie waarbij een werknemer ontslag neemt om daarna te gaan werken bij de klant (bedrijf X) En alzo de klant van de werkgever eigenlijk inpikt.

Bij ontslag door de werkgever zelf, spreekt u best uw werkgever zelf aan mbt dat concurrentiebeding. Uw werkgever ontslaat u, ondanks dat de klanten tevreden zijn. U vraagt dus een document waarin de werkgever meldt dat het concurrentiebeding niet van kracht is.

Wil de werkgever niet ingaan op uw vraag, dan verwijst u naar de arbeidswetgeving ivm werkloosheidsuitkering waaruit blijkt dat u geen werkaanbiedingen mag weigeren om uw rechten als werkzoekende te verliezen.

VTim
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 feb 2022 14:12

Eylis, bedankt voor je antwoord.
Het wordt nog lastiger ... m'n werkgever (het consultancy bedrijf) biedt nu ook aan om terug een contract bij hen aan te gaan (nieuw contract vanaf maart, m'n (gepresteerde) opzegperiode eindigt eind februari), maar om nu terug te gaan naar een werkgever die mij ontslagen heeft?! Dat zie ik niet echt zitten.

Ter info, ik ben bediende onder PC200. Het bruto-jaarloon ligt tussen de grenzen van € 36.785 en € 73.571.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 16 feb 2022 17:00

Dat is heel vreemd... Kan je achterhalen waarom je werkgever een contract van onbepaalde duur stopzet en je na de opzegperiode een nieuw contract aanbiedt?Zou het een minder ideaal contract betreffen? Probeer dat contract vooraf mee te krijgen om het na te lezen. Want daar zit volgens mij het angeltje.

puttemanp
Berichten: 613

#5 , 16 feb 2022 17:02

Ik zou toch eens gaan praten met HR.
In de consultancy wereld is het niet ongebruikelijk om mensen voor wie er geen opdracht meer is, of waarvan de opdracht afgelopen is, te ontslaan. Je weet eigenlijk als je in dit systeem start, dat jouw job valt of staat met de opdrachten die jouw werkgever krijgt.
Ik heb zelf ooit voor een consultancy bedrijf gewerkt, en daar werden de consultants van wie de opdracht afgelopen was op een 'rangeerspoor' gezet. Lees: binnendienst, administratieve taken, in afwachting van...

Als de klant tevreden was, en jij werd verder correct behandeld door je werkgever, zou ik in jouw plaats een open gesprek aangaan ivm. de redenen van jouw ontslag.
Beter 1 vogel in de hand dan....

P.

VTim
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 feb 2022 18:03

De opdracht bij de klant ging aflopen, en m'n werkgever had niet direct een andere klant... en gezien het een klein consultancy bedrijf is kunnen ze 't zich niet veroorloven om mij door te betalen in afwachting van het vinden van een nieuwe klant... dus ontslaan ze mij maar. Ze werken trouwens meestal met freelancers.
Net op het moment dat m'n opzegperiode (en m'n opdracht bij de klant) bijna voorbij is, blijkt er nu extra werk/budget te zijn waardoor de klant mij terug wil...
Aangezien de opzegperiode nog (net) niet afgelopen is, misschien best vragen om m'n ontslag 'ongedaan' te maken (op papier laten zetten) zodat het huidge contract gewoon behouden blijft?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 16 feb 2022 19:51

En vraag ineens ook dat ze in uw nieuw contract GEEN concurrentiebeding meer opnemen bij ontslag (door hen) Enkel als je zelf vertrekt.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 feb 2022 05:31

In theorie kan concurrentiebeding zowel bij ontslag door werknemer als door werkgever.

Echter is het veel meer gebruikelijk dat de werknemer schriftelijk laat weten dat ze afzien van het concurrentiebeding, aangezien anders minimaal een vergoeding van 6 maanden loon moet betaald worden.

Ik zou het consultancybureau eens herinneren aan de vergoeding voor je concurrentiebeding als je niet op hun nieuw contract ingaat. Waarschijnlijk zeggen ze dan al snel dat ze dit niet doen.

Dan houdt ook niks je tegen om bij X te tekenen.

Als zowel jij als het consultancybureau doen alsof er niets gebeurd is en de opzegbrief weggooien, is er natuurlijk ook niks aan de hand. Als je nog voor hen wil werken natuurlijk. Dan blijft alles doorlopen. Een nieuw contract zou ik niet doen.

FDU
Berichten: 13
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website

#9 , 07 mar 2022 01:04

Goed opletten met de uitwerking van het concurrentiebeding. Indien u dit even door een professional wil laten nakijken, aarzel dan zeker niet contact met mij op te nemen. In ieder geval succes met de nieuwe uitdaging.

Terug naar “Andere”