Ziekte

Robin23
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

Ziekte

#1 , 13 feb 2022 21:43

Ik werk in de zorgsector, ik doe de actieve nacht bij mensen met een mentale beperking. Ik sta in deze nacht alleen (voor een goede 40tal bewoners)
Wij hebben wel een dectelefoon met een "permanentie", iemand die dus(vaak van de staf) om de zoveel weken altijd die nachten in die week bereikbaar/beschikbaar is.

Er was mij altijd gezegd dat permanentie een luisterend oor kan zijn, maar vooral voor problemen met bewoners (bvb spoed , dokter) of andere zaken... Hier is dus GEEN duidelijk reglement op papier van gemaakt op dat moment. aangezien iknieuw was is ook herhaaldelijk het zinnetje "persoon om op terug te vallen als het even niet gaat " letterlijk gebruikt wanneer het over de permanentie ging.

Ik ben samen met 2 andere personen (sinds een bijna kort jaar) volledig nieuw als nachtteam gestart. m.a.w. hiervoor bestond er geen wakende actieve nachtshift. De dagploeg deed slapende nachten, maar door ons team konden zij deze eindelijk vaarwel zeggen.

ANYWAY. Onlangs ben ik iets voor middernacht ziek geworden. echt ziek. Doordat ik met de bus kwam, belde ik de permanentie met de vraag wat ik best moest doen... ik had ondertussen 2x overgegeven. Ze (persoon van dienst op dat moment) benoemde duidelijk dat ik , nu het nog niet te laat was, best belde voor een lift naar huis. Ziek is ziek.. Zo doende, zo gedaan. ze stelde voor mijn shift als permanentie over te nemen, dus ik briefte de belangrijkse info toen ze toegekomen was en vertrok daarna met mijn lift naar huis omstreejt 1u.

mijn baas was in verlof en dus onbereikbaar.

ik had me die nacht goed uitgeziekt, de volgende nacht ben ik terug kunnen gaan werken om mijn weekend dienst van 3 nachten af te maken.

nu heeft mijn baas zijn beklag gedaan, ondanks dat er geen effectieve reglement hierover (permanentie en hoe deze te gebruiken in geval van ziekte") op papier stond,bdat de permanentie niet dient om af te komen.

nu heeft hij een nieuw blad van afspraken bij ons dienstrooster gestoken. Sinds vandaag , mag de actieve nacht bij ziekte NIET naar de permanentie bellen, MOET ik wachten tot 7u. Er staat tenzij medische redenen, maar mijn baas zei tegen mij dat als ik niet op spoed lag, mijn medische uitleg niet genoeg was.

KAN hij zomaar het recht afnemen dat wij als (alleen!) werkende nacht geen recht hebben op iets van hulp/assistentie/... als wij tijdens de nacht ziek zijn?

ik ben zelden ziek. ik ben vooral erg boos.

(aangezien diezelfde baas, ook erg boos werd toen ik de permanentie 5min belde omdat mijn vriend net zelfmoord had gepleegd en ik niemand kon bereiken. desondanks ben ik toen wel blijven werken. nee ik verzin dit niet. )

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Reclame

Terug naar “Andere”