werknemersrechten dienstreizen

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

werknemersrechten dienstreizen

#1 , 09 feb 2022 21:31

Beste forumleden,

Als werknemer bij een internationale organisatie (toch met een Belgisch contract) moet ik vaak op reis gaan naar het buitenland. Nu is het zo dat ik soms ’s nachts vlieg of op een zaterdag terugkom. Volgens mijn werkgever heb ik geen recht op extra bezoldiging of rustdag voor het feit dat ik buiten mijn normale werkuren onderweg bent. Wat zijn de regels van toepassing? Ik heb maar dit gevonden https://overheid.vlaanderen.be/personee ... enstreizen, maar daar gaat het enkel om reisvergoedingen, en ik ben sowieso geen ambtenaar van de Vlaamse overheid.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 10 feb 2022 12:09

Lees er je contract op na. Is betaling van overuren voorzien? Voor kaderleden meestal niet. Als overuren betalend zijn dan start je werktijd bij vertrek kantoor tot terugkeer kantoor (of thuis als dat korter is). Je kan evenwel niet verwachten om 24 uur per etmaal betaald te worden….

Zelf als kaderlid de wereld rondgereisd en genoten van de vele plaatsen waar je normaliter niet komt. Ook gebaald van een paar jaar op en af Parijs in een hotel in een goor industrieterrein waar niets te beleven viel.

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#3 , 10 feb 2022 18:06

Ter verduidelijking: ik ben geen kaderlid. Overuren worden niet betaald in mijn organisatie, en daar staat er niets over in mijn contract. Tot nu toe gebeurde het soms dat ik moest werken op een zaterdag, en dan kon ik die dag later inhalen. Aangezien ik niet voor de lol onderweg ben zou ik verwachten dat ik reisdagen ook kan inhalen als deze in een weekend vallen.

Reclame

FDU
Berichten: 13
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website

#4 , 07 mar 2022 01:22

De vraag stelt zich of uw (beroeps)verplaatsing als 'arbeidstijd' moet worden beschouwd. Het verhaal van de overuren is hier niet van belang. Kunt u wat meer informatie geven over hoe het inplannen van de dienstreis werkt? Indien u dit wenst, kunt u altijd vrijblijvend contact met mij opnemen.

Terug naar “Andere”