racisme op werk

Nosleep
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

racisme op werk

#1 , 27 jan 2022 12:04

Hallo,
Het laatste paar jaren had ik veel te maken met racisme waardoor ik mentaal het niet meer aan kon om daar te werken.
De nieuwe manager ging deze mensen steunen in plaats van mij te helpen.

Ik werk over 1 jaar 1 dag per week omdat mijn taken aan andere mensen zijn gegeven waardoor ik de huur niet kon betalen en 2 keer moest verhuizen.

Nu wordt er van mij gevraagd on zelf ontslag te nemen omdat ik daar niet meer nodig ben.

Waar kan ik naartoe om hulp te vragen?
ACV en ABVV zeggen dat er niet genoeg bewijs is terwijl ik foto's heb van wat ze gedaan hebben (hier voorbeeld: https://i.ibb.co/8Mw2F8N/aaa.jpg )
Maar blijkbaar is dit niet genoeg bewijs.

Mijn dokter had me gezegd dat hij een brief kan schrijven zodat ik daar weg kan gaan zonder een sanctie te krijgen maar ze zullen mijn opzeggeld niet betalen.
Zou ik deze deal aannemen of raden jullie mij aan om hier tegen te vechten?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 27 jan 2022 12:31

Ik denk dat u vooral voor uzelf de vragen moet stellen of u 1) daar nog één dag langer wil werken bij die "collega's" en 2) zin hebt in een lange rechtbankprocedure.

Hou er wel rekening mee dat als u zelf ontslag geeft, u waarschijnlijk geen uitkering gaat krijgen.

Nosleep
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 jan 2022 13:10

Ik denk dat u vooral voor uzelf de vragen moet stellen of u 1) daar nog één dag langer wil werken bij die "collega's" en 2) zin hebt in een lange rechtbankprocedure.

Hou er wel rekening mee dat als u zelf ontslag geeft, u waarschijnlijk geen uitkering gaat krijgen.
Ik wil daar zeker niet verder werken maar vind het echt smerig wat ze doen.
En ik ben in een moeilijke periode nog een rechtbankprocedure er boven op gooien is niet slim.

mijn enige optie is via mijn dokter ontslagen te worden als arbeidsongeschikt voor deze bedrijf dan.
echt jammer dat ze met zo iets weg geraken.

Reclame

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 jan 2022 15:59

Kaats de bal terug en vraag om u te ontslaan als ze u niet meer nodig hebben.

Franciscus
Berichten: 38590

#5 , 27 jan 2022 17:33

Hier ook eens lezen :
https://www.belgium.be/nl/justitie/slac ... criminatie
Ombudsdienst raadplegen
Neem vanaf nu alle gesprekken op via een opnameapparaat of GSM.
Lok ze wel niet uit.

Nosleep
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 jan 2022 12:06

Kaats de bal terug en vraag om u te ontslaan als ze u niet meer nodig hebben.
dat is ook wat ik heb gevraagd na 1.5 jaar 1 dag per week te werken en ze vroegen dat ik zelf weg moest en dat ze mij niet wilden ontslaan.
RVA heeft gezegd met de huidige corona crisis mogen ze dit wel doen maar normaal gezien niet het enige wat ze mij konden aanbieden is een cursus van Java omdat ik minder dan 18u per week ging werken voor over 1 jaar.

Nosleep
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 jan 2022 12:11

Hier ook eens lezen :
https://www.belgium.be/nl/justitie/slac ... criminatie
Ombudsdienst raadplegen
Neem vanaf nu alle gesprekken op via een opnameapparaat of GSM.
Lok ze wel niet uit.
Helaas zeggen ze niks ernstig voor mij behalve dingen zoals: "doen ze dat ook in u land?" of "Als je zo denkt dan moet je terug" dit hoor ik zeker meerdere keren per dag als ik iets fout doe.

Maar ik heb wel van andere collegas gehoord wat er gezegd werd dat wel ernstig is wanneer ik er niet bij ben.
Ik ben daar toch weg gegaan onder ziekte attest dus ik zal zien wat ik kan doen via andere collegas die daar werken.


Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 feb 2022 22:49

Ik raad u aan om onmiddellijk contact op te nemen met de sociale dienst van het OCMW en/of het CAW. Gelieve ook uw vakbond te contacteren om uw dossier werkloosheid in orde te brengen. Racisme is zeker belangrijk maar nog belangrijker op dit moment is zorgen dat u een inkomen genereert en in orde blijft met uw sociale zekerheid en uw ziektekostenverzekering.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”