Ouderschapsverlof weigering/aanvragen

DeirdreBL
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ouderschapsverlof weigering/aanvragen

#1 , 22 jan 2022 16:46

Hallo,

Ik heb reeds het onderstaande meegemaakt en zou hier graag wat meer informatie over hebben, aangezien het me toch niet zo duidelijk is:

Ik had in November 2021 ouderschapsverlof aangevraagd in 4/5de, dit voor 5 maanden omdat dit de termijn is voor dit soort van ouderschapsverlof.
Ik had de aanvraag gedaan, mijn werkgever heeft ook zijn deel gedaan wat zo hoorde, dus vanaf 1 december 2021 begon dit te lopen.
De termijn was 5 maanden dus dit zou lopen van 1 december 2021 - 30 April 2022. Elke week donderdag een dagje thuis.
( Ik heb een fulltime contract en ik was 1 jaar in dienst, dus we zagen niet direct problemen )

Mijn contract werd verminderd met een bijpassing naar 32 uren en ik zou dan een uitkering ontvangen voor die donderdagen in ouderschapsverlof. Dus begint de termijn te lopen vanaf 31 dec' 2021 tot 30 April 2022.

Op 12 januari 2022 ontving ik een document van de RVA dat mijn ouderschapsverlof geweigerd word, omdat ik een nevenactiviteit uitoefen. Ik heb inderdaad een Contractje lopen in een RVT dit voor 13 uren per maand en eindigend op 31 januari 2022.
Mijn ouderschapsverlof is nu stopgezet en ik ontvang geen uitkering voor de dagen die al voorbij zijn.

Mijn vraag is nu of ik vanaf 2 februari 2022 terug ouderschapsverlof in 4/5de mag of kan aanvragen, aangezien dat dan de nevenactiviteit ook beëindigt is? Of kan dit niet omdat de geweigerde, aangevraagde periode loopt tot eind april?
Aangezien alles is stopgezet veronderstel ik dat dit wel mogelijk is?

En wat gebeurd er met de 3 maanden die ik normaal gezien wel nog zou kunnen krijgen als het wel goedgekeurd zou geweest zijn? Ben ik deze gewoon kwijt en kan ik deze dan niet meer opnemen?

Wie kan mij hier meer uitleg over geven, want het is zeer moeilijk iemand aan de lijn te krijgen die hier op kan antwoorden, of om een antwoord te verkrijgen van de diensten.

Met vriendelijke groet,
Deirdre

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding