Vraagje Concurrentiebeding

tomandries87
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vraagje Concurrentiebeding

#1 , 29 okt 2021 22:48

Dag allemaal,

Ik heb even een vraagje i.v.m. Concurrentiebeding.

Ik ben consultant in de IT, mijn werkgever is een consultancy bureau en ik werk al een redelijk lange tijd voor mijn klant en voor mijn werkgever.

In mijn contract bij mijn werkgever staat het volgende (zie onderaan de image die ik heb toegevoegd)

Ikzelf wil graag als zelfstandige aan de slag en mijn eigen vennootschap oprichting om verder te gaan in de IT. Freelance laat maar zeggen.

Nu heb ik 3 scenarios die mogelijk zijn, maar ik wil weten of hier problemen kunnen opduiken door deze concurrentiebeding.

1 - Mijn werkgever (consultancy bureau neemt mij aan) en onslaagt me dus als bediende,en neemt me als Freelance.

2 - Mijn klant moet een bedrag betalen aan mijn werkgever om mij "over te nemen" en ik word ontslagen met dus in mijn hand een Freelance overeenkomst met mijn huidige klant.

3 - Beiden zijn niet geintresseerd in mij als Freelance aan te nemen en ik moet gaan zoeken naar een 3de (of 4de) partij.

Zijn in een van deze scenarios deze concurrentiebeding een probleem?
Ik snap niet helemaal goed wat dit juist volledig inhoud die concurrentebeding en of dit volledig op mij van toepassing is moest ik bijvoorbeeld mijn ontslag nemen en ik zoek een andere job in de IT sector mag dit dan niet? als bediende? als zelfstandige? Of geld dit alleen als het over klanten van mijn huidige werkgever gaat?

Je ziet ik zit met wat vragen en wat twijfel, indien er iemand mij kan informatie geven zou ik dit super apprecieren.

Alvast bedankt!

Groetjes

Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 08 nov 2021 21:46

In al die situaties vormt je concurrentiebeding een potentieel probleem.
De werkgever moet deze wel uitvoeren, deze kan ook beslissen om hem niet uit te voeren (kost de werkgever dan ook geen geld).

In situatie 1 lijkt mij dit geen probleem: je huidige werkgever wordt dan je klant, en is dus sowieso op de hoogte.
In situatie 2 en 3 is dit wel een potentieel probleem.

Beste is om het er eens over te hebben met je werkgever.
De meeste doen zo moeilijk niet hierover...

Reclame

Terug naar “Andere”